خداحافظ پرمصرفهای کم خاصیت!

لامپ های LED هم محبوب تر می شوند

  • جمعه 1 اردیبهشت 1391 ساعت 20:7

پیش بینی می شود محبوبیت استفاده از لامپ های LED در سال 2012 ، در مقایسه با ضریب 6 تا 7 درصدی سال 2011، در میان کشورهای در حال توسعه افزایش چشم گیری یابد. علاوه بر این، لامپ های LED به بسیاری از بازارهای تازه توسعه یافته از جمله، جنوب شرق آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، از دلایل اصلی افزایش تقاضا و محبوبیت این لامپ ها در سه ماه اول سال 2012، نوع نور آنها، طول عمر،  نور پس زمینه لامپ های LED در تلویزیون های LCD در سایزهای بزرگ و مصرف پایین آنها بوده است و پیش بینی می شود این تقاضا تا 20 درصد افزایش یابد. به گونه ای که هم اکنون در بازارهای بزرگ در جنوب شرق آسیا در مکان های مختلف طی 24 ساعت تنها از روشنایی این نوع لامپ ها استفاده می شود

لامپ LED خنک شونده  خانه ها را روشن می کند

یک سری جدید از لامپ های LED خنک شونده با مایع با روشنایی معادل یک لامپ رشته ای 100 واتی روانه بازار جهانی خواهد شد.این لامپها، که نسبت به لامپ های رشته ای با دوام تر هستند و همین طور با مصرف انرژی کم، نوری معادل یک لامپ 100 واتی از خود متصاعد می کنند به زودی روانه بازار جهانی خواهند شد.این طرح انقلابی که به وسیله شرکت آمریکایی switch  اجرا شده است، باعث کاهش 80 درصد مصرف انرژی در مقایسه با استفاده از لامپ های رشته ای شده است.این گزارش می افزاید: همچنین این لامپ هم اکنون تنها برای سیستم 120 ولت در آمریکا قابل استفاده است ولی این شرکت قصد دارد نمونه هایی از آن را تا پایان سال 2012 برای استفاده در انگلستان و اروپا آماده کند.

 خداحافظی با لامپهای رشته ای در انگلیس

تولیدکنندگان بزرگ در انگلستان به دلیل استفاده از لامپ های رشته ای و عدم تمایل به ارتقاء سیستم های روشنایی، هر ساله معادل 104 بیلیون پوند ضرر می کنند درحالی که با تعویض یا بکارگیری سیستم لامپ کم مصرف علاوه بر جلوگیری از این ضرر می توانند تا 10 میلیون تن انتشار گاز دی اکسیدکربن را نیز کاهش دهند.تحقیقات نشان می دهد که این صنایع با بکارگیری رفلکتورهای (قاب های جدید لامپ) طراحی شده خاص و استفاده از لامپ های با راندمان بالا می توانند تا 6/58 درصد از مصرف انرژی سیستم روشنایی مصرفی کارخانه خود بکاهند.این گزارش تاکید می کند، با ارتقاء لامپ های متال هالید یا بخار جیوه می توان نور را با راندمان بالا و کیفیتی بهتر منتشر کرد که در نتیجه انرژی کمتری نیز مصرف شود.

آسیایی ها هم روی خوش نشان می دهند 

کشورهای آسیایی تدابیر جدیدی را برای افزایش استفاده از روشنایی لامپ های LED در سال 2012 اتخاذ می کنند.بر اساس این گزارش‎‎ کشورهای آسیایی طی سال های اخیر تمایل به استفاده از روشنایی های  سازگار با محیط زیست را دارند. دولت هایی همچون‎ کره جنوبی، چین و تایوان برنامه ریزی های گوناگونی برای ترویج و افزایش استفاده از روشنایی لامپ های LED در سال 2012 اتخاذ کرده اند. بنا براین گزارش کره جنوبی قصد دارد در خیابان های این کشور سیستم های روشنایی LED را جایگزین لامپ های معمولی کند. که دراین صورت انتظار می رود 19 هزار لامپ   LED در خیابان های این کشور نصب گردد.این گزارش می افزاید‎ کشورها سعی دارند با افزایش عرضه  لامپهای LED مشکل تقاضای بیش از حد این لامپ ها را در کشور حل کنند و جالب اینکه در سال 2012 میزان استفاده از تلویزیون LED به 70 درصد می رسددرصورتیکه میزان استفاده از روشنایی لامپ های  LED 20درصد خواهد رسید.در کشور چین انتظار می رود‎ برنامه های جدیدی در زمینه استفاده از روشنایی لامپ های LED اعمال شود به طوری که یکی از اهداف برنامه پنج ساله این کشور اتخاذ تدابیری  برای ترویج بازار لامپ های LED می باشد.این گزارش می افزاید: همچنین کره جنوبی  پروژه ای  را برای جایگزین کردن  لامپ های خیابانی با سیستم های روشنایی LED آغاز خواهد کرد. در حال حاضر حدود 2.7 میلیون لامپ خیابانی در کره جنوبی وجود دارد دراین صورت. اگربه جای تمام لامپ های خیابان های کره جنوبی، لامپ های LED جایگزین شود میزان صرفه جویی حاصل از این اقدام به 1،73 میلیارد دلار آمریکا در آینده می رسد. تایوان نیز سعی دارد  سیاست های مشابهی برای کمک به گسترش لامپ های LEDدرکشورش اتخاذ کند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 55 ، اردیبهشت‌ماه 1391


ثبت نظر

ارسال