دعوت از انبوه سازان برای ورود به بافتهای فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن در سبدهای مختلف تولید می شود، تصریح‌کرد: برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده آمادگی داریم و جلسات متعددی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده با آنها داشته‌ایم.
  • سه شنبه 1 فروردین 1391 ساعت 19:48

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری، با بیان این که قصد داریم طی سال‌های آینده به آنچه قانونگذار تعیین کرده برسیم، اظهار کرد: به گونه‌ای بسترسازی می‌کنیم که مشارکت مردم حداکثر باشد و نوسازی با اولویت و محوریت مردم انجام شود. وی در ادامه درباره برخی ساکنان بافتهای فرسوده که راضی به نوسازی نیستند، گفت: در قانون حمایت از احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که 17 ماده دارد، چگونگی فعالیت، تامین منابع مالی و انتخاب مجری ذیصلاح، تکلیف املاک بدون سند یا مجهول الهویه مشخص و برای آن تسهیلات خوبی در قانون پیش بینی شده است؛ به گونه‌ای که مردم خودشان راضی به نوسازی شوند. در این راستا تسهیلات تعیین شده بسیار کارگشاست و پیش‌بینی می کنیم سال به سال استقبال بیشتر شود. او با اشاره به این‌که اگر ملک در طرح ما قرار داشته باشد، قانون چند مرحله را در نظر گرفته است،‌ گفت: در مرحله اول مالک مشارکت می‌کند، در مرحله دوم ملک را خریداری می‌کنیم و در نهایت اگر باز هم مالک راضی نشد کار را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.

کیانپور در ادامه درباره مشارکت انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده تصریح کرد: شش هزار و 100 انبوه ساز داریم که اگر هریک 70 واحد برای ما بسازند، حجم زیادی از بافت های فرسوده بازسازی می‌شود و به اهداف در نظر گرفته شده می‌رسیم. وی ادامه داد: جلسات متعددی با انبوه‌سازان که از نهادهای صنفی تخصصی هستند، داشته‌ایم و آنها به دنبال ارائه پیشنهاداتشان هستند. اکنون نیز بسیاری از پروژه‌ها توسط انبوه سازان ساخته می‌شود. معاون وزیر راه‌ و شهرسازی دربار نوسازی په صورت تک پلاک یا انبوه تاکید کرد: نمی‌توانیم برای محله‌های مختلف نسخه یکسانی بپیچیم، زیرا هر محله زمینه مشخصی برای فعالیت دارد.

وی درباره میزان ودیعه اسکان موقت، گفت: میزانی که برای ودیعه در نظر گرفته شده‌ کمک ودیعه است و به تامین سرپناه مناسب کمک می‌کند و با توجه به میزان نیاز تعیین شده است، اما در صورتی که به نتیجه برسیم که این مبلغ کافی نیست، با بررسی‌های کارشناسی میزان آن را افزایش می‌دهیم. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری با اشاره به اینکه مسکن در سبدهای مختلف تولید می شود،اظهار کرد: ساخت‌و‌ساز در شهرهای جدید توسعه صورت می‌گیرد و از سوی دیگر نوسازی بافت فرسوده منجر به بهبود وضعیت موجود می‌شود.

  • ·         شناسایی 46 هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای بزرگ

خبر دیگر اینکه معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: 46 هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای بالای 150 هزار نفر جمعیت در سراسر کشور شناسایی شده است. به گزارش ایرنا، مجید کیان پور اظهار داشت: همچنین 72 هزار هکتار از بافت های فرسوده در شهرهای با جمعیت بالای 12 هزار نفر در سراسر کشور مورد شناسایی قرار گرفته و عملیات طراحی و اصلاح این مکان ها در دست اقدام است. وی افزود: بر اساس قانون بافت های فرسوده به اماکنی اطلاق می شود که دارای 50 درصد ناپایداری بوده، 50 درصد معابر منطقه کمتر از شش متر فاصله داشته و همچنین 50 درصد واحدهای موجود در این مناطق کمتر از 200 متر گستره داشته باشند.معاون وزیر مسکن و شهرسازی احیای مناطق و بافت های فرسوده را از مهم ترین سیاست های دولت عدالت محور در سال های اخیر در بخش مسکن عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در سال 87 دولت برای احیا 10 هزار واحد در مناطق فرسوده برنامه ریزی کرده بود که این میزان در سال 90 به 150 هزار واحد افزایش یافته است. کیان پور گفت: به ازای هر واحدی که تخریب می شود 2/3 واحد جدید ساخته می شود که این عاملی برای جذب سرمایه گذاران به این بخش شده است. وی میزان تسهیلات بانکی برای ساخت واحدهای مسکونی به روش غیر صنعتی را 200 میلیون ریال و به روش صنعتی 250 میلیون ریال عنوان کرد.معاون وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه به مشکلات و وجود بافت های فرسوده در شهرهای ایلام، آبدانان و ایوان پرداخت و تاکید کرد: گستره بافت های فرسوده این مناطق در سال 87 حدود 268 هکتار اعلام شده بود که در بازنگری این میزان به 549 هکتار افزایش یافته است. کیان پور افزود: در استان ایلام دو هزار واحد متقاضی احیا بافت های فرسوده مورد تصویب قرار گرفته و به بانک های عامل معرفی می شوند. وی نقش شهرداری ها را در فرآیند تسریع احیا و بازسازی بافت های فرسوده مورد تاکید قرار داد و خواستار ایجاد مشوق های مختلف برای جذب مردم و سرمایه گذاران در این بخش شد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 54 ، فروردین 1391


ثبت نظر

ارسال