مدیرعامل سابا برنامه های حمایت از طرح های کاهش مصرف انرژی را اعلام کرد

امکان صرفه جویی هفت میلیارد دلار انرژی در کشور

  • سه شنبه 1 فروردین 1391 ساعت 19:47

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: طبق بررسیهای انجام شده هم اکنون هفت میلیارد دلار قابلیت صرفه جویی انرژی در بخش ساختمان در سطح کشور وجود دارد.به گزارش خبرنگار ما،سعید مهذب ترابی افزود: با رعایت 'مبحث 19 مقررات ملی ساختمان' در خصوص کاهش و بهینه سازی انرژی می توان 40 تا 60 درصد از مصرف انرژی را در ساختمانها کاهش داد.وی با اشاره به وضعیت نابسامان مصرف انرژی در کشور گفت: با ادامه روند مصرف بی رویه انرژی، ایران در سال 1404 به یک کشور واردکننده انرژی تبدیل خواهد شد.

او افزود: هم اینک سهم مصرف نفت و گاز در ایران به ترتیب 2/2 و 5/4 درصد از کل انرژی دنیا است در حالی که سهم کشور ما از تولید ناخالص ملی دنیا فقط 39 صدم درصد است.مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران با اشاره به مشکلی به نام 'تله تکنولوژیک' در کشور ادامه داد: وسایل و تجهیزات مورد استفاده در ایران به لحاظ چرخه بهینه سازی انرژی قابلیت و کارایی لازم را ندارد.مهذب ترابی گفت: بطور مثال هم اکنون 90 درصد الکتروموتورهای خریداری شده که 60 درصد کل انرژی کشور را تشکیل می دهند از یک کشور خاص وارد می شود.ژوی گفت: در حالی که قیمت هر الکتروموتور با کیفیت بالا 8/8 دلار می باشد هم اکنون این الکتروموتورها با قیمت 8/1 دلار از آن کشور خاص تهیه می شوند.او با اشاره به وضعیت نابسامان وضعیت مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با ترکیه افزود: هم اینک مصرف اولیه انرژی در ایران 5/2 برابر ترکیه و شدت مصرف انرژی نیز پنج برابر آن کشور است .وی وابستگی به انرژیهای فسیلی را یک معضل مهم جهان عنوان و بیان کرد: هم اکنون سهم سوختهای فسیلی در کل دنیا 86 درصد است که این وضعیت تبعات مختلفی نظیر افزایش گازهای گلخانه ای را به دنبال داشته است.او بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر را از مهمترین راهکارهای آژانس بین المللی انرژی در جهان عنوان کرد.مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: همگام با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها، فضای کسب و کار جدیدی برای معماران و مالکین ساختمانها به منظور کاهش هزینه انرژی در کشور ایجاد خواهد شد.

حمایت از فعالیتهای کاهش مصرف انرژی

خبر دیگر اینکه مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران(سابا) گفت: پنج فرایند اصلی انرژی بر در کشور شناسایی شده اند و سابا از هر فعالیتی برای کاهش شدت مصرف انرژی در این فرایندها حمایت می کند.سعید مهذب ترابی در نخستین همایش دانش آموختگان مرکز ملی آموزش مدیریت انرژی، افزود: صنعت فولاد که 10 درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص داده است به همراه صنایع سیمان ریخته گری،کاشی و سرامیک،شیشه و گاز تحت حمایت سابا قرار دارد. وی با بیان اینکه سابا برای ارتقای بهره وری انرژی بر صرفه جویی در چهار تجهیز مصرفی متمرکز شده است، خاطر نشان کرد: کشش بازار ایران سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه یخچال است که این یخچالها اغلب رتبه انرژی پایینی دارند و امیدواریم از سال آینده شاهد تولید یخچال های با رتبه انرژی کمتر از A نباشیم. مهذب ترابی کولرهای آبی را از دیگر دستگاه هایی نام برد که بخش زیادی از انرژی مصرفی را به خود اختصاص داده اند و ابراز امیدواری کرد که از سال 1392 دیگر کولرهای با رتبه پایین انرژی وارد بازار نشود. وی تغییر ساختار روشنایی کشور را از دیگر اهداف سازمان بهره وری انرژی برشمرد و افزود: 20 درصد از مصرف انرژی کشور در این بخش مصرف می شود که باید از لوازم کم بازده به سمت استفاده از لوازم روشنایی پربازده گام برداریم.

مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران از افتتاح نخستین نیروگاه بدون سوخت در شمال کشور خبر داد و گفت: در این نیروگاه لامپ های T5 و T8 تولید خواهد شد. مهذب ترابی همچنین از برنامه سازمان بهره وری انرژی برای ارتقای راندمان الکتروموتورها خبر داد و گفت: 60 درصد از انرژی کشور توسط الکتروموتورهایی مصرف می شود که راندمان مناسبی ندارند و باید راندمان این دستگاه ها ارتقا یابد. وی راه اندازی نخستین کارخانه الکتروپمپ سازی کولر با راندمان بالا در کشور را اعلام کرد و گفت:در حال حاضر حدود سه تا چهار میلیون الکتروپمپ در کشور با مصرف 60 وات مورد استفاده قرار می گیرد و با راه اندازی کارخانه جدید ، الکتروپمپ هایی با مصرف 20 وات وارد بازار خواهد شد. مدیر عامل سابا همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور ایران و ژاپن در بهینه سازی مصرف انرژی اظهار کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد 400 مورد مطالعه موردی در این مرکز انجام شده است که این مطالعات 400 مگاوات صرفه جویی انرژی را به دنبال داشته است.

مهذب ترابی ادامه داد: ظرف 15 سال اخیر اقدامات زیادی در بهینه سازی مصرف انرژی انجام شد که تاسیس مرکزی بهره وری انرژی سابا و راه اندازی دفاتر مدیریت مصرف در شرکتهای توزیع از جمله این اقدامات است. وی همچنین گفت: برقراری ارتباط قوی با مراکز علمی و آموزشی و برقراری دوره های عالی مدیریت مصرف انرژی و نیز همکاری های گسترده با آموزش و پرورش از دیگر اقدام های انجام شده در این زمینه است.

کاهش مصرف انرژی در تولید هر تن فولاد

مهذب ترابی با بیان اینکه بررسی ها حاکی از بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف انرژی در صنایعی چون سیمان آلومینیوم، و ریخته گری است،اضافه کرد: شرکت ملی فولاد اعلام کرد که ظرف 2سال توانسته است به ازای هرتن تولید ، 100 کیلووات ساعت کاهش مصرف انرژی داشته باشد. مدیر عامل سازمان بهره وری انرژی ایران در عین حال تاکید کرد: با وجود اقدام های مهمی که در این زمینه انجام شده ، ولی بازهم نیاز به اقدامات بیشتری است و باید به سمت تخصصی تر کردن بهینه سازی انرژی گام برداشت. وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت نیرو برای بهینه سازی مصرف انرژی گفت: کاهش یک درصدی تلفات شبکه در سال یکی از اهداف مهم در این زمینه بود که ظرف چند سال اخیر این هدف محقق شده است.

کاهش 15 درصدی تلفات شبکه های توزیع برق

به گفته ی مهذب ترابی در حال حاضر میزان تلفات در شبکه های فوق توزیع به 15 درصد رسیده ، ضمن اینکه سالانه یک درصد افزایش کارایی نیروگاه ها هم محقق شده است. وی با بیان اینکه از تکالیف مهم سازمان بهره وری انرژی کاهش 10 درصدی مصرف انرژی است، اضافه کرد: در این راستا سابا جامعه هدف خود را به صورت تخصصی در بخش های مختلف صنعت،تجارت، و اداری انتخاب می کند.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 54 ، فروردین 1391


ثبت نظر

ارسال