نوسان قیمت ها در بازار مصالح ساختمانی در نیمه اول سال 90

  • سه شنبه 1 فروردین 1391 ساعت 19:47

مرکز آمار ایران رسما اعلام کرد

  • شراره امینی نژاد

مرکز آمار ایران در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرد:بر اساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه اول 1390، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری در سه گروه خاک، مصالح سنگین بتن و بنایی و سنگ‌های ریشه‌دار نسبت به دوره قبل افزایش داشته است. در بین اقلام این گروه‌ها، خاک رس طبیعی با شش درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت و شن طبیعی با 1.3 درصد دارای کمترین افزایش بوده است. در این سه گروه، متوسط قیمت نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش داشته است. در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به سنگ قلوه با 25.5 درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به سنگ دو تیشه ریشه‌دار لاشتر با 7.6 درصد بوده است.

مقایسه متوسط قیمت اقلام در گروه سنگ‌های تخت پلاک در نیمه اول 1390 با نیمه قبل حاکی از کاهش متوسط قیمت سه قلم و افزایش سایر اقلام است. در بین اقلام این گروه، بیشترین متوسط قیمت مربوط به سنگ پلاک صیقلی چینی سفید الیگودرز درجه یک با 9.2 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به سنگ پلاک سیاه لاشتر اصفهان درجه یک با 15.3 درصد بوده است. در این گروه، مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش متوسط قیمت یک قلم و افزایش بقیه اقلام داشته است که بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به سنگ پلاک صیقلی چینی سفید ازنا درجه یک با 64 و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربو طبه سنگ پلاک صیقلی سیاه لاشتر اصفهان درجه یک با 9.4 درصد است. با مقایسه اقلام دو گروه آهک و آجر و سفال در این دوره نسبت به دوره قبل، مشاهده می‌شود متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش داشته است در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مروط به آجر ماشینی سوراخ‌دار قرمز 5.5 سانتی با 37 درصد و کمترین افزایش مربوط به کلوخه آهک زنده با 0.3 درصد بوده است.در مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل شاهد افزایش متوسط قیمت‌ها در این دو گروه هستیم در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به آجر ماشینی سوراخ دار قرمز 5.5 سانتی با 80.4 درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مروبط به سفال کفشک فوندوله به ابعاد 25*13*4.5 با 31.1 درصد است. در گروه لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه تنها یک قلم در این دوره نسبت به دوره قبل دارای کاهش متوسط قیمت بوده است و بقیه اقلام افزایش داشته‌اند متوسط قیمت تیر آهن نمره 12 با 6.4 درصد دارای بیشترین کاهش و ناودانی نمره 30 با 26.1 درصد دارای بیشترین افزایش بوده است.

با مقایسه متوسط قیمت‌های اقلام این گروه در این نیمه نسبت به نیمه مشابه سال قبل، هم شاهد افزایش قیمت‌هاو هم شاهد کاهش قیمت یک قلم هستیم. بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ناودانی نمره 24 با 43.2 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به تیرآهن نمره 12 با 5.4 درصد بوده است. در گروه میل‌گرد متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره قبل دارای افزایش بوده است در بین اقلام این گروه بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به مفتول سیاه با 19.9 درصد و کمترین افزایش مربوط به میل گرد ساده نمره 32 با 1.7 درصد بوده است.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش یافته است در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به مفتول سیاه با 27.6 درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به میلگرد اجدار نمره 28 با 7.8 درصد بوده است. در گروه ورق‌های فلزی متوسط قیمت تمامی اقلام دارای افزایش بوده است در ببین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق سیاه به ضخامت بیش از سه میلی‌متر با 13.3 درصد بوده است و ورق استیل با 5 درصد دارای کمترین افزایش متوسط قیمت بوده است.

مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد متوسط قیمت تمام اقلام این گروه افزایش یافته است در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق مس با 34.3 درصد وکمترین افزایش مربوط به ورق استیل با 21.5 درصد بوده است.

در گروه ورق های گالوانیزه مقایسه متوسط قیمت اقلام در این دوره نسبت به دوره قبل حاکی از افزایش قیمت تمامی اقلام آن می‌باشد. در بین اقلام این گروه بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به ورق گالوانیزه کره‌کره‌ای با 8.9 درصد بوده است وکمترین افزایش مربوط به ورق گالوانیزه صاف و ورق گالوانیزه رنگی با 6.1 درصد بوده است.مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل درا ین گروه نشان می‌دهد متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش یافه است درا ین میان بیشترین افزایش متوسط قیمت نیز مربوط به ورق گالوانیزه کره‌کره‌ای با 24.5 درصد و کمترین افزایش مربوط به ورق گالوانیزه رنگی با 17.1 درصد بوده است.

در گروه قطعات پیش ساخته سیمانی و بتنی مقایسه متوسط قیمت اقلام در نیمه اول 1390 با نیمه قبل نشان می‌دهد که متوسط قیمت اقلام بجز در یک مورد که ثابت بوده است در بقیه موارد افزایش داشته است در بین اقلام گروه بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به بلوک سیمانی دیواری به ابعاد 40*20*10 با 16.87درصد بوده است و لوله سیمانی معمولی نمره 25 بدون تغییر در متوسط قیمت است.مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری در نیمه اول 1390 با دوره مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش داشته است دراین گروه بلوک سیمانی دیواری به ابعاد 40*20*10 با 32.7درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت و لوله سیمانی معموله نره 15 با 5.7 درصد دارای کمترین افزایش بوده است.

نتایج آمارگیری نیمه اول 1390 نمایانگر آن است که در گروه موزاییک متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری افزایش یافته است. در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به موزاییک ایرانی باسنگ موزاییک معمولی به ابعاد 40*40 با 16.8درصد می‌باشد. مقایسه نتایج این دوره با دوره مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش متوسط قیمت تمامی اقلام این گروه است که بیشترین افزایش مربوط به موازییک ایرانی آجدار برای فرش محوطه به ابعاد 30*30 با 38.4 درصد است.نتایج این آمارگیری حاکی از آن است که متوسط قیمت تمامی اقلام به جز یک قلم درگروه‌های چوب، مصالح ساخته شده چوبی و قطعات پیش ساخته چوبی نسبت به دوره قبل افزایش داشته است بیشترین افزایش در این سه گروه مربوط به الوار ایرانی با 9.3درصد و بیشترین کاهش مربوط به چوب چهار تراش ایرانی با 5.5درصد بوده است.

نتایج حاصل از آمارگیری در این سه گروه در نیمه اول 1390 نشان می‌دهد که متوسط قیمت تمامی اقلام به جز یک قلم نسبت به دوره مشابه سال قبل دارای افزایش بوده است در این میان بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به نئوپان به ضخامت 16 میلی‌متر با 32.1 درصد و بیشترین کاهش مربوط به چوب چهارتراش ایرانی با 2.3درصد بوده است.با مقایسه متوسط قیمت اقلام گروه محصولات پلاستیکی پوشش کف و دیوار در این دوره با دوره قبل مشاهده می‌شود که متوسط قیمت تمامی اقلامی افزایش داشته است که بیشترین افزایش مربوط به کف پوش پلاستیکی آج‌دار به ضخامت 2.5 میلی‌متر به صورت رول با پنج درصد است.

متوسط قیمت تمامی اقلام در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است محاسبات انجام شده نشان می‌دهد کف‌پوش پلاستیک از نوع وینیل به ضخامت 1.5 میلی‌متر به صورت تایل با 8.8 درصد دارای بیشترین افزایش متوسط قیمت بوده است و کف‌پوش لاستیکی آج‌دار به ضخامت 1.5 میلی‌متر به صورت رول با 6.7 درصد دارای کمترین افزایش متوسط قیمت بوده است.در گروه مصالح پلاستیکی و لاستیکی و گروه چتایی متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش یافته است به نحوی که بیشترین افزایش قیمت در مقایسه با نیمه قبل مربوط به گونی چتایی 11*45 با 9.9 درصد و کمترین افزایش قیمت مربو طبه ورق فایبر گلاس موج‌دار به ضخامت یک تا 1.5 میلی‌متر با 0.2 درصد بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مقایسه متوسط قیمت اقلام این دو گروه با دوره مشابه سال قبل (نیمه اول 1390) نشان می‌دهد متوسط قیمت تمامی اقلام افزایش داشته است که گونی چتایی 11*45 با 26.2 درصد دارای بیشترین افزایش و پلاستوفوم (یونولیت) 20 کیلوگرم در متر مکعب با شش درصد دارای کمترین افزایش بوده است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 54 ، فروردین 1391


ثبت نظر

ارسال