نتیجه نظرخواهی پنجره ایرانیان نشان داد

مردم با پنجره‌های دوجداره آشنا نیستند

پنجره ایرانیان:مردم چه شناختی از ویژگی ها و امتیازهای پنجره های دوجداره به ویژه پنجره های ساخته شده با پروفیل یو.پی.وی.سی دارند؟ شهروندان ایرانی در انتخاب یک خانه برای خرید، تا چه میزان به اهمیت و نقش پنجره های دوجداره توجه نشان می دهند؟
  • شنبه 1 بهمن 1390 ساعت 23:30
  • آرین رضایی

گزارش ویژه: مردم چه شناختی از ویژگی ها و امتیازهای پنجره های دوجداره به ویژه پنجره های ساخته شده با پروفیل یو.پی.وی.سی دارند؟ شهروندان ایرانی در انتخاب یک خانه برای خرید، تا چه میزان به اهمیت و نقش پنجره های دوجداره توجه نشان می دهند؟ سازندگان با چه انتظار و شناختی از خریداران روی به استفاده از پنجره های دوجداره می آوردند؟ مشاوران املاک در توصیف ویژگی ها و کاستی های واحدهای مسکونی قابل فروش به مردم تا چه میزان به داشتن یا نداشتن پنجره های دوجداره اهمیت می دهند؟ آیا پنجره های دوجداره یعنی تزیین بهتر یک خانه یا یک الزام ضروری و انکار ناپذیر در صنعت ساختمان؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان به سراغ مردم رفته تا دریابد آیا پنجره دوجداره یک هزینه اضافی نزد مردم محسوب می شود یا اینکه ....؟

  • علی طراح مشاور املاک در تهران: یکی از دلایل گرایش سازندگان به استفاده از پنجره های دوجداره به خاطر قوانین و مقرراتی است که شهرداری ها بر آن اصرار دارند اما به نظر می رسد سازندگان مسکن هم به این نتیجه رسیده اند که استفاده از پنجره های معمولی یک ضعف عمده در مسکن ساخته شده محسوب می شود.
  • احمد شاه شرقی خریدار مسکن: همین اندازه می دانم که این پنجره ها می توانند مانع از انتقال انرژی و هدر رفت آن شوند و مانع از ورود آلودگی صوتی و گرد وغبار کمتر به ساختمان می شود و البته در خرید مسکن مدنظرم دقت می کنم که پنجره هایش حتما دوجداره باشد.
  • سوداگر مدیر مشاور املاک: بسیاری از خریداران مسکن پس از چند ماه و یا یکی دوسال به ما مراجعه می کردند که پنجره های دوجداره آنها تاب برداشته و به راحتی هوا از بین آنها وارد می شود و مجبوریم از درز گیر استفاده کنیم.
  • حسین آقاجانی: مشاور املاک: در سالهای اخیر تبلیغات زیادی از پنجره های دوجداره یو.پی.وی.سی مطرح شده است اما بسیاری از مردم هنوز نسبت به امتیازات این نوع پنجره ها اطلاع زیاد ندارد.
  • چاوشی از سازندگان مسکن در اصفهان: برخی به راحتی از پنجره های با کیفیت پایین دوجداره در ساختمان استفاده می کنند اما شکل ظاهری این پنجره ها گول زننده است و به قول معروف برخی کلاغ را رنگ می کنند و به جای قناری به مردم می فروشند!
  • صمدیه مهندس عمران: اینکه انتظار داشته باشیم سازندگان از پنجره های با کیفیت استفاده کنند شاید چندان منطقی نباشد، چرا که برخی سازندگان فقط به قیمت پایین تر می اندیشند و در آشفته بازار تولید درب و پنجره به ویژه در شرایط رکود اقتصادی، آنچه به راحتی فدا می شود، کیفیت است.
=================================================================

علی طراح از مشاوران فعال املاک در شرق تهران در پاسخ به این سوال که خریداران و فروشندگان مسکن تا چه میزان به اهمیت پنجره های دوجداره واقف هستند؟ می گوید: واقعیت است است که به هر دلیل پنجره دوجداره یک ضرورت است و کمتر سازنده ای حاضر می شود تا ساختمانی بسازد با پنجره های معمولی. او می افزاید: البته یکی از دلایل گرایش سازندگان به استفاده از پنجره های دوجداره به خاطر قوانین و مقرراتی است که شهرداری ها بر آن اصرار دارند اما به نظر می رسد سازندگان مسکن هم به این نتیجه رسیده اند که استفاده از پنجره های معمولی یک ضعف عمده در مسکن ساخته شده محسوب می شود و در فروش واحدهای مسکونی با مشکلاتی از جمله عدم رضایت مردم مواجه می شوند. این مشاور املاک در تهران تاکید می کند که متاسفانه بسیاری از مردم به هنگام خرید مسکن تنها به زیبایی ظاهری و جلوه های خاص توجه می کنند و کمتر نسبت به کیفیت مصالح به کار رفته از جمله درب و پنجره ها توجه نشان می دهند و پس از مدتی از مشاوران املاک گلایه می کنند که چرا به انها اطلاعات کافی در خصوص کیفیت مصالح داده نشده است، در حالی که این وظیفه ما نیست و اصلا اطلاعی از زیرساختهای ساختمان نداریم و تنها می توانیم بر اساس سابقه سازندگان درباره کیفیت ساختمان اظهار نظر کنیم.

احمد شاه شرقی شهروند تهرانی که برای خرید یک واحد 150 متری به مشاور املاکی در خیابان سهروردی مراجعه کرده بود، وقتی با پرسش خبرنگار ما مواجه می شود که گذشته از قیمت مناسب چه ملاکهای دیگری در خرید مسکن مورد نظرتان مهم است؟ می گوید: از نظر همسر و فرزندانم بزرگ بودن سالن، دکوراسیون و فضای مفید آشپزخانه، نور سالن و اتاقها و نمای ظاهری مهم است اما من معتقدم افزون بر اینها ساختمان باید دارای ویژگی هایی چون آرامش از حیث صدای بیرونی، عدم انتقال صدا بین واحدهای مجاور، برخوداری از پارکینگ کافی و استحکام ساختمان اهمیت دارد.او می افزاید: نمی دانم چرا برخی ساختمانها با اینکه مساحتشان زیاد نیست، اما در ظاهر بزرگ به نظر می رسند ولی برخی خانه های با متراژ بزرگتر از ضعف طراحی و معماری رنج می برند و متاسفانه نور داخلی ساختمان هم کافی نیست . شاه شرقی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید: پنجره های دوجداره چه تاثیری بر کیفیت ساختمان ها می گذرد؟ می گوید: همین اندازه می دانم که این پنجره ها می توانند مانع از انتقال انرژی و هدر رفت آن شوند و مانع از ورود آلودگی صوتی و گرد وغبار کمتر به ساختمان می شود و البته در خرید مسکن مدنظرم دقت می کنم که پنجره هایش حتما دوجداره باشد.

سامان سوداگر، مدیر مشاور املاک که ناظر به گفتگوی خبرنگار پنجره ایرانیان است، وقتی بحث به این موضوع کشیده می شود، با اظهار نظر خود حساسیتها را دوچندان می کند.او می گوید: آخر مشکل اینجاست که همه فکر می کنند پنجره دوجداره یعنی اینکه دیگر ساختمان خریداری شده نباید هیچ نقصی از حیث انتقال انرژی، ورود گرد و غبار و انتقال صدا نداشته باشد اما تجربه چندین ساله ما نشان از کاستی های زیادی دارد. وقتی از او می پرسیم مساله چه مشکلاتی؟ توضیح می دهد: البته در منطقه سهروردی ما مشکلات کمتری داریم اما چند سال پیش که در منطقه پونک فعالیت داشتیم بسیاری از خریداران پس از چند ماه و یا یکی دوسال به ما مراجعه می کردند که پنجره های دوجداره آنها تاب برداشته و به راحتی هوا از بین آنها وارد می شود و مجبوریم از درز گیر استفاده کنیم یا اینکه برخی از پروفیلها در اثر برخورد با رطوبت دچار زنگ زدگی شده اند.

حسین آقاجانی از مشاوران میانسال که خود را مهندس معرفی می کند، به جمع ما می پیوندند و می گوید: الان ما با 3 یا 4 نوع پنجره دوجداره مواجه هستیم، یکی پنجره های دوجداره آلومنیومی که گفته می شود مقاومت شان بالاست و زنگ نمی زند، دوم پنجره های دوجداره آهنی که متاسفانه به دلیل عدم نظارت در مرحله ساخت به راحتی زنگ می زند و حتی تاب هم بر می دارد و هم اینکه با وجود استفاده از درزگیرها، بازهم هوا و گردوغبار و صدای بیرونی به راحتی از ان عبور می کند. او با اشاره به اینکه پنجره های دوجداره چوبی چندان مورد استقبال در ساختمانهای شهری قرار نمی گیرد، ادامه می دهد: در سالهای اخیر تبلیغات زیادی از پنجره های دوجداره یو.پی.وی.سی مطرح شده است اما بسیاری از مردم هنوز نسبت به امتیازات این نوع پنجره ها اطلاع زیاد ندارد.

شاه شرقی متقاضی خرید مسکن که شاهد این بحث بود، پرسید: این هم یک نوع پنجره است دیگر البته شنیده ایم که می گوید بهتر از پنجره های آلومینیومی و حتی آهنی است . آقاجانی پاسخ داد: اما در انتخاب پنجره دوجداره یو.پی.وی.سی هم باید دقت کرد چرا که اگر جنس پروفیل و یراق آلات آن خوب نباشد با گذشت زمان دچار خرابی می شود.

اما این پایان یک گزارش نیست؛ خبرنگار ما که چندی پیش به استان اصفهان سفر کرده بود، نقل می کند که مردم شهر اصفهان نسبت به پنجره های به کار رفته حساسیت بیشتری نشان می دهد و پرسش های زیادی درباره پروفیل، یراق آلات و حتی تولیدکنندگان پنجره های دوجداره مطرح می کنند. با این حال جواد چاوشی از سازندگان ساختمانهای مسکونی از ضعف نظارت بر کیفیت مصالح به کار رفته در برخی ساختمانها و چشم پوشی مهندسان ناظر گلایه دارد. او می گوید: برخی به راحتی از پنجره های با کیفیت پایین دوجداره در ساختمان استفاده می کنند اما شکل ظاهری این پنجره ها گول زننده است و به قول معروف برخی کلاغ را رنگ می کنند و به جای قناری به مردم می فروشند! مهندس حمید صمدیه اما نظر دیگری دارد و می گوید: اینکه انتظار داشته باشیم سازندگان از پنجره های با کیفیت استفاده کنند شاید چندان منطقی نباشد، چرا که برخی سازندگان فقط به قیمت پایین تر می اندیشند و در آشفته بازار تولید درب و پنجره به ویژه در شرایط رکود اقتصادی، آنچه به راحتی فدا می شود، کیفیت است. او که مهندس عمران است و فعال در ساخت و ساز در شهر اصفهان ادامه می دهد: تولید کنندگان در و پنجره ها وقتی می بینند سازندگان فقط به قیمت پایین تر می اندیشند ، طبیعی است برای اینکه بتواند تولیدات خود را بفروشد و در بازار بماند، تن به خواسته های سفارش دهندگان می دهند و خیلی راحت از بسیاری از پارامترهای کیفی در ساخت پنجره های دوجداره خودداری می کند. او پیشنهاد می کند که اولا باید استاندارد مشخصی درباره کیفیت و قیمت پنجره های دوجداره وجود داشته باشد و یک نهاد صنفی منسجم و ناظری بر روند تولید و نصب پنجره ها نظارت دقیق داشته باشند. به گفته مهندس صمدیه، بسیاری از دستگاه های اجرایی نظیر شهرداری ها، مسوولان وزارت مسکن، مهندسان ناظر و دیگر نهادها و شخصیتهای مسوول باید به کیفیت پنجره های دوجداره اعم از آلومینیومی و یو.پی.وی.سی به عنوان یک ضرورت ملی حساسیت نشان دهند چرا که استفاده از پروفیل و یرآق آلات فاقد کیفیت لازم نه تنها باعث از دست رفتن میلیارد تومان سرمایه های ملی به کار رفته در صنعت ساختمان می شود بلکه هر سال منابع انرژی زیادی به هدر می رود و ....

نشریه پنجره ایرانیان به بررسی و آسیب شناسی صنعت در و پنجره ایران به ویژه پنجره های دوجداره ادامه می دهد و با نظرخواهی از مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، سازندگان و مهندسان به عنوان عوامل اجرایی احداث ساختمان، تولیدکنندگان درب و پنجره به عنوان ذی نفعان و تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه نظیر پروفیل سازان و فعالان بازار یراق آلات تلاش خواهد کرد تا دستکم از یک سو سطح آگاهی مردم را بالا ببرد و از سوی دیگر توجه همه را به یک جهت متمرکز سازد ؛ کیفیت!

 

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 52 ، بهمن ماه 1390

ثبت نظر

ارسال