رشد ۲.۸ درصدی صنعت ساخت و ساز ایران

پنجره ایرانیان:بیزینس مانیتور رشد صنعت ساخت و ساز ایران در سال ۲۰۱۴ را ۲.۸ درصد برآورد و پیش بینی کرد این صنعت در سال ۲۰۱۵ رشد ۱.۶ درصدی را تجربه کند.
  • جمعه 24 بهمن 1393 ساعت 20:53

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: به دلیل کاهش قیمت نفت، ما پیش بینی خودمان از صنعت ساخت و ساز ایران در سال 2015 را از رشد واقعی 2.8 درصد قبلی، به 1.6 درصد کاهش داده ایم. کاهش درآمد دولت سرمایه گذاری عمومی در زیرساخت ها را محدودتر خواهد کرد و فضای کسب و کار ضعیف در ایران نیز همچنان موجب کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد شد.

این گزارش افزود: ایران همچنان کشوری برخوردار از چالش های اقتصادی محسوب می شود و ما معتقدیم که وضعیت فعلی در دراز مدت ناپایدار است. تحریم های آمریکا در بخش انرژی و تحریم های نفتی اروپا بر تولید نفت و متعاقبا اقتصاد ایران تاثیر قابل توجهی گذاشته است. با توجه به اینکه صنعت نفت و گاز حدود 70 درصد کل صادرات کشور را تشکیل می دهد، دولت ناگزیر شده تا هزینه های عمومی خود را کاهش دهد و این تاثیری منفی بر توسعه زیرساخت ها خواهد داشت.

برآورد ما از رشد صنعت ساخت و ساز در سال 2014، 2.8 درصد است و ما انتظار داریم که این صنعت در طی 5 سال آینده به طور متوسط 3.4 درصد رشد نماید.

این گزارش در ادامه نوشت: کاهش شدید قیمت نفت در طی چند ماه گذشته، تیم نفت و گاز ما را ناگزیر ساخته است تا در پیش بینی خود از قیمت نفت تجدید نظر کند و اکنون پیش بینی می کند که متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015 به 55 دلار در هر بشکه برسد.

یک توافق دائمی بین ایران و گروه 1+5 در زمینه هسته ای در سال 2015 به دست نخواهد آمد. چالش های فنی و سیاسی مهمی همچنان باقی مانده است، اما ما انتظار داریم که مذاکرات هسته ای در طول امسال ادامه یابد.
در بخش مسکونی، ما معتقدیم که قیمت ها در طی ماه های آینده بالا باقی خواهد ماند که عمدتا ناشی از نبود واحد های ساخت مسکن مناسب است.

علاوه بر شرکت های چینی و روسی، شرکت های ساخت و ساز عرب، فرانسوی، ترک و کره ای نیز نسبت به بازگشت به بازار زیرساخت های ایران ابراز تمایل کرده اند.

بر اساس گزارش ها، شرکت مهندسی و ساخت و ساز جی اس بررسی بازار ایران را آغاز کرده و به دنبال فرصت هایی به خصوص در زیرساخت های گاز این کشور است. از آنجایی که ایران بر اساس برآوردها 18 درصد کل ذخایر گاز طبیعی جهان را داراست، این موضوع چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد.


ثبت نظر

ارسال