سهمیه بافت‌های فرسوده از تسهیلات بانکی

خبرگزاری تسنیم: هرچند سهمیه امسال تسهیلات بانکی در بخش نوسازی بافت فرسوده ۲۰۰ هزار فقره بود، اما در ۱۱ ماه سپری شده از سال ۹۲ فقط ۱۵ هزار فقره وام یعنی ۷.۵ درصد برابر با یک سیزدهم تخصیص یافته است.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 12:54

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس شاخص‌های مصوبه شواری عالی معماری و شهرسازی 76 هزار هکتار بافت فرسوده در 495 شهر ایران شناسایی شده است.
آمار ارائه شده دولت قبل حاکی از آن است که حدود 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی شده است. البته دولت یازدهم تردیدهایی را به صحت و سقم این آمار وارد کرده و میزان نوسازی بافت‌های فرسوده کمتر از آن چیزی می‌داند که مسئولان وقت اعلام کرده‌اند. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این‌باره معتقد است؛ آمار اعلام شده نوسازی بافت‌های فرسوده قابل اتکا نیست، چراکه آمار نوسازی 10 درصدی دولت قبل بر مبنای محاسبه 30 شهر نمونه بوده است. به نظر می‌رسد آمارها باید دقیق‌تر باشد و به همین منظور بررسی بسیار فشرده‌ای در شهرهای دارای طرح مصوب، آغاز شده است.

سهمیه امسال نوسازی بافت‌های فرسوده بر اساس مصوبه کارگروه بانک مسکن و بانک مرکزی 200 هزار فقره بوده است. این در حالی است که در عمل شش بانک عامل از اجرای کامل این مصوبه سرباز زده‌اند، چون به این دلیل ‌که وام را باید از منابع داخلی خود پرداخت کنند در برابر اجرای این ابلاغیه مقاومت کرده و تعداد خیلی کمی تخصیص یافته است. از ابتدای امسال تاکنون تنها حدود 15 هزار فقره وام از سقف 200 هزار فقره تسهیلات نوسازی تخصیص یافته، به عبارت دیگر فقط 7.5 درصد از برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ایران محقق شده است.

بر اساس اظهارات مسئولان سهمیه سال آینده تسهیلات در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده 200 هزار فقره خواهد بود. اما با توجه به عدم تمایل بانک‌های دولتی به حضور در برنامه دولت برای نوسازی بافت‌ فرسوده شهریف می‌توان پیش‌بینی کرد وزارت راه و شهرسازی در پیاده کردن برنامه‌های خود در این بخش با چالش‌های اساسی روبرو خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال