تولیدکننده محصولات آلومینیومی: توسعه تولید، شاه‌بیت کنترل تورم است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح گفت: دانش و تخصص تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی به‌نحوی است که اگر دولت حمایت‌های لازم جهت توسعه تولید و کنترل تورم را در دستورکار خود قرار دهد، می‌توانیم حضور موفق و چشمگیری در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.
  • سه شنبه 15 شهریور 1401 ساعت 10:48

سعید فتحی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح (فارکو) در زمینه تولید قطعات غیرآهنی به‌ویژه از جنس آلومینیوم و زاماک فعالیت می‌کند. این قطعات در صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی، یراق‌آلات، دروپنجره و سیستم‌های تعبیه روشنایی کاربرد دارند که به دو صورت ریخته‌گری دایکست و ریژه تولید می‌شوند. خوشبختانه شرایط تولید و فروش محصولات شرکت طی پنج‌ماهه ابتدایی امسال کمی بهبود یافته است اما درحال‌حاضر با معضل کاهش چشمگیر نیروی انسانی در تولید مواجه هستیم و نمی‌توانیم نسبت به اجرای تعهدات خود عمل کنیم. متأسفانه تعداد نیروی انسانی فعال در بخش تولید طی ماه‌های اخیر به‌شدت افت پیدا کرده است و ادامه فعالیت نیروهای انسانی شاغل در کارگاه‌های صنعتی و ریخته‌گری نیز مقرون‌به‌صرفه نیست. اگرچه درآمد نیروی انسانی در سال جاری حدود 57 درصد افزایش یافته است اما تورم و فشار اقتصادی حاکم در جامعه، منجر به تغییر نگرش نیروی انسانی به بخش تولید و تمایل به ادامه فعالیت در مشاغل غیرمولد و کاذب مانند تاکسی‌های اینترنتی، ساخت‌و‌ساز و ... شده است. درحالی‌که این مشاغل نیز مشکلات مرتبط با خود را دارد اما ازآنجایی‌که دغدغه مالی و اقتصادی نیروی انسانی به‌‌شدت رشد پیدا کرده است، بنابراین افراد تنها به‌دنبال کسب درآمد روزانه و یا هفتگی جهت رفع مشکلات روزمره خود هستند.

وی در ارتباط با افزایش قیمت گاز واحدهای صنعتی، عنوان کرد: بهای گاز مصرفی تولیدکنندگان مواد اولیه آهنی و غیرآهنی مانند شمش آلومینیوم، در حدود 5 تا 10 برابر افزایش یافته است. یکی از مشکلاتی که از ابتدا در پروانه بهره‌برداری شرکت فارکو به‌صورت سهوی وجود داشته است، ثبت شرکت به‌عنوان تولیدکننده شمش آلومینیوم بوده و درحالی‌که فعالیت اصلی مجموعه، ریخته‌گری آلومینیوم است.

مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح در خصوص تأمین نقدینگی موردنیاز واحدهای صنعتی، تصریح کرد: درحال‌حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی در تأمین مواد اولیه موردنیاز خود مواجه هستند و زمانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنیم، با بهانه‌های مختلف مسئولان مواجه می‌شویم. درحالی‌که دولت بر حمایت جدی از تولیدکنندگان در زمینه تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات با اعطای تسهیلات بانکی تأکید کرده است، بانک‌ها و مؤسسات مالی شرایط مختلفی را در خصوص دریافت وام مطرح می‌کنند.

فتحی ضمن اشاره به اهمیت آموزش نیروی انسانی، مطرح کرد: واقعیت امر این است که جای خالی آموزش نیروهای ماهر و متخصص در بخش‌های مختلف تولید مانند ریخته‌گری دایکست به‌شدت احساس می‌شود. در حال حاضر عدم وجود نیروی کاری به بحران تبدیل شده است و با توجه به سیاست‌هایی که می‌بینیم به‌زودی شاید تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ به دلیل عدم وجود نیروی کاری مواجه خواهیم شد چراکه کار در کارخانه و به‌خصوص کارخانه‌های ریخته‌گری کار سختی محسوب می‌شود.

فتحی در ادامه ضمن انتقاد از حمایت‌نکردن دولت از تولید، تصریح کرد: متأسفانه دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت نمی‌کند و به همین علت، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی به فعالیت در این بخش ندارند. قانون‌گذاری‌های نادرست در بخش‌های مختلف به‌ویژه بیمه و مالیات باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه شوند و این مسئله بر تولید تأثیر منفی گذاشته است.

وی در ارتباط با رقابت‌پذیری در بازار محصولات آلومینیومی، اذعان کرد: درحالی صادرات محصولات آلومینیومی به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌پذیرد که تولیدکنندگان داخلی، از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات قدیمی و دسته دوم در خط تولید خود استفاده می‌کنند. درحالی‌که اگر ما به‌دنبال رقابت در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم، باید از دانش و تکنولوژی روز در تولید محصولات خود استفاده کنیم و همچنین نسبت به واردات ماشین‌آلات جدید اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری آمیژه‌های رنگین فتح در پایان یادآور شد: با توجه به وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف صنعت کشور، قادر به اجرای برنامه توسعه‌ای نیستیم. در تولید، با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم و با دست‌وپنجه نرم کردن با آن‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم با بهبود شرایط در آینده، بتوانیم تولید خود را توسعه دهیم.


ثبت نظر

ارسال