اختراع مستحکم‌ترین فوم فلزی جهان توسط محقق ایرانی

پنجره‌ایرانیان؛ افسانه ربیعی محقق برجسته ایرانی دانشگاه کارولینای شمالی فوم فلز جدیدی ساخته است که در عین سبکی و استحکام خیره‌کننده، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف، سیستم‌های نظامی و پزشکی زیستی خواهد داشت و صنعت را دچار تحول خواهد کرد.
  • چهارشنبه 25 تیر 1399 ساعت 10:4

به گزارش مهر، سایت خبری و معتبر علمی Live Science در توصیف این محقق ایرانی نوشته است: دکتر افسانه استادیار ایرانی مهندسی هوا فضا و مکانیک دانشگاه کارولینای شمالی ربیعی به سه زبان زنده تسلط کامل دارد. وی روند تحصیلات علمی خود را از تهران آغاز کرده و در ادامه سر از توکیو در آورده و پس‌ازآن در ماساچوست آمریکا تحصیلات و تحقیقات جالب‌توجه خود را ادامه داده است.

تحقیقات این محقق ایرانی درنهایت به ابداع فلزی منحصربه‌فرد منتهی شده است که بسیار سبک و درعین‌حال قدرتمند بوده به‌طوری‌که می‌تواند انقلابی تاریخی در دانش طراحی و ساخت سیستم‌های مختلف از سپر خودرو گرفته تا سیستم‌های مرتبط با پزشکی زیستی ایجاد کند.

این فلز جدید در حقیقت فوم فلزی ترکیبی فوق‌العاده قدرتمندی است که بر اساس این گزارش می‌تواند به ‌صرفه‌جویی‌های قابل‌توجه در زمینه مصرف انرژی و همچنین نجات جان انسان‌ها در حوادث مختلف منجر شود.

این فوم فلزی از آلومینیوم سبک‌وزن‌تر بوده و می‌توان آن را از ۱۰۰ درصد فولاد و یا آلومینیوم و فولاد ساخت و به‌عنوان جایگزینی برای فلزهای سخت‌تر مانند تیتانیوم که در جراحی‌ها به‌عنوان بخش ازدست‌رفته استخوان در بدن کاشته شده و اغلب به دلیل سختی زیاد پس‌زده می‌شوند مورداستفاده قرار داد!

دکتر ربیعی در خصوص این فلز جدید گفت: اساسا این فلز جدید ماده‌ای نوین به‌حساب می‌آید که ضریب ایمنی در طیف وسیعی از سیستم‌های کاربردی در زندگی‌های روزمره را افزایش خواهد داد.

اختراعی که دکتر ربیعی ارائه کرده است نخستین فوم فلزی ساخته‌شده در جهان به‌حساب نمی‌آید بااین‌حال به گفته وی، این فوم قوی‌ترین فوم فلزی ساخته‌شده در جهان محسوب می‌شود.

در حال حاضر فوم‌های فلزی که در موارد مختلف به کار گرفته می‌شوند دارای نقاط ضعف متعددی هستند که از آن جمله می‌توان به متغیر بودن اندازه سلول‌های موجود در آن‌ها اشاره کرد اما فوم فلزی که دکتر ربیعی ابداع کرده است دارای شبکه سلولی استانداردی بوده و ازاین‌جهت از استحکام و سبکی خیره‌کننده‌تری نیز برخوردار است.

دکتر ربیعی تحصیلات دانشگاهی خود را از دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و سپس راهی دانشگاه توکیو در ‍ژاپن شد و مدرک دکتری خود را از این دانشگاه اخذ کرد. تحقیقات ویژه وی در خصوص فوم‌های فلزی نیز از زمانی که به‌عنوان محقق پسادکتری به دانشگاه هاروارد پیوست آغاز شده است.

 

 


ثبت نظر

ارسال