از معادن کوچک‌مقیاس بوکسیت حمایت نمی‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب گفت: معادن کوچک‌مقیاس بوکسیت در اختیار بخش خصوصی است و این شرکت‌ها در توسعه و فعال‌سازی این حوزه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند اما دولت هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها نمی‌کند و تسهیلاتی در این خصوص در نظر نمی‌گیرد؛ چنانچه بودجه اختصاص‌یافته برای اکتشاف بوکسیت، کافی نیست و این شرکت‌های معدنی با مشکلاتی در زمینه واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها مواجه هستند.
  • سه شنبه 20 خرداد 1399 ساعت 11:14

سید رامین کشاورز در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: فعالیت خود را از سال 1396 فعالیت آغاز کردیم و معدن بوکسیتی که در اختیار داریم، دارای سه گرید برای نسوز، فلز و سیمان است. میزان استخراج سالانه اسمی 10 هزار تن بوده و میزان ذخایر قطعی و احتمالی معدن کوه سیاه سرفاریاب، به ترتیب 650 هزار تن و 900 هزار تن است.

وی بیان کرد: بوکسیت استخراج‌شده را به شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، آلومینیوم جنوب (سالکو)، آلومینیوم قطر، شرکت سیمان نسوز ایران، نسوز پوشش سپاهان عرضه می‌کنیم و با سایر شرکت‌های فولادی نیز مشارکت و همکاری داریم.

کشاورز مطرح کرد: با اضافه شدن شرکت آلومینیوم جنوب و افزایش تولید آلومینیوم در کشور، میزان تقاضا برای آلومینا، رشد پیدا کرده است و کشور نیاز به سه میلیون تن آلومینا دارد. باید توجه داشت که معادن بوکسیت ایران ذخیره بالایی ندارند و نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شرکت‌ها باشند. وضعیت اکتشافات بوکسیت در کشور در مقایسه با سایر کشورها، بسیار ضعیف است، البته تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های لازم و نوین برای اکتشاف در کشور وجود دارد، اما بودجه کافی برای اکتشاف بوکسیت در نظر گرفته نشده است.

کشاورز بیان کرد: شرکت‌های خصوصی نقش بسیار تاثیرگذاری در اکتشاف و استخراج معادن بوکسیت دارند. در حقیقت، تمام معادن کوچک‌مقیاس بوکسیت در اختیار بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاری و اقدامات لازم در این معادن صورت گرفته است. تنها شرکت دولتی که وارد این حوزه شده، شرکت جاجرم است که کمتر از ظرفیت خود، فعالیت می‌کند. درصورتی‌که این معادن کوچک فعال شوند و دولت تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر بگیرد، می‌توانند در جهت توسعه اکتشاف بوکسیت و رشد صنعت آلومینیوم سهم زیادی داشته باشند.

 


ثبت نظر

ارسال