فوم‌های پلی اورتان ساختمان و کاربردهای آن

مهندس مصطفی قلی- شرکت پرهیزکالا مهر

فوم‌های پلی اورتان ساختمان و کاربردهای آن امروزه صنایع ساختمان همگام با توسعه و پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری شده است. مهندسین و کارفرمایان در تلاش هستند تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، شرایط لازم را برای ایجاد امنیت و آرامش بیشتر مصرف کنندگان فراهم آورند.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 10:50


برای مشاهده فایل پی دی اف گفتگو اینجا کلیک کنید:

ورود فوم‌های پلی اورتان به صنعت ساختمان خود تحول عظیمی به شمار می‌رود. بر اساس تحقیقات دپارتمان انرژی آمریکا، حدود 40 درصد از اتلاف انرژی در منازل از طریق درب‌ها، دیوارها و پنجره‌ها صورت می‌گیرد که استفاده از فوم‌های پلی اورتان سبب می‌شود این اتلاف انرژی تا حدود 50 درصد در مقایسه با مصالح سنتی کاهش یابد.

این گروه از فوم‌ها عایق‌های مناسبی در برابر گرما و سرما به شمار می‌آیند و این امر سبب کاهش مصرف انرژی و به تبع آن کاهش هزینه‌ها می‌شود. سبک بودن فوم‌ها مزیت دیگری است که فعالان عرصه ساختمان را علاقه‌مند به استفاده گسترده از این محصول در تکمیل پروژه‌های ساختمانی خویش می‌کند، وزن پایین فوم‌های پلی اورتان بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد.

نفوذ رطوبت به ساختمان از جمله عواملی به شمار می‌آید که منجر به کاهش عمر مفید و فرسایش سریع‌تر آن می‌شود، لذا استفاده از فوم‌های پلی اورتان به دلیل برخورداری از مزیت مقاومت بالا در برابر رطوبت، می‌تواند در برطرف نمودن این مشکل نقش به سزایی ایفا کند. این گروه از فوم‌ها، عایق‌های مناسبی در برابر نفوذ صدا نیز به شمار می‌آیند.

فوم‌های درزگیر پلی اورتان بخشی از خانواده بزرگ فوم‌ها به شمار می‌آیند. این دسته از فوم‌ها به منظور پرکردن درزها و حفره‌های دیوارها، تثبیت و عایق‌کاری چهارچوب‌های درب و پنجره، پرکردن و درزگیری اطراف خروجی کابل‌های برق، لوله‌های آب و گاز و بسیاری موارد دیگر در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، این فوم‌ها می‌تواند به صورت تک جزئی و یا دوجزئی تهیه و تولید شوند. فوم‌های درزگیر از طریق اسپری کردن در محل مورد نظر تزریق می‌شوند، این شیوه سبب می‌شود تا ضمن برخورداری از کاربری آسان، کار به شیوه‌ای تمیز‌تر و در حداقل زمان ممکن تکمیل و آماده تحویل شود.

از سوی دیگر، کیفیت مواد درون قوطی اسپری در طول مدت استفاده یکسان می‌ماند که این نیز از دیگر مزیت‌های اینگونه فوم‌ها به شمار می‌آید. همچنین حجم مناسب قوطی‌های فوم و کاربری آسان آنها، امکان استفاده در مصارف خانگی را نیز فراهم می‌کند. فوم‌های درزگیر انواع مختلفی دارد که در ادامه به شرح تعدادی از آنها خواهیم پرداخت:

فوم پلی اورتان با نازل: در فوم پلی‌اورتان وجود نازل سبب می‌شود تا تزریق فوم دقیقا در محل مورد نظر صورت گیرد و به همین جهت از آلودگی اطراف محل کار جلوگیری می‌شود. توضیح اینکه استفاده از فوم‌های نازل دار بسیار آسان می‌باشد.

فوم‌های پلی اورتان دارای شیر اطمینان: وجود شیر اطمینان در نازل این گروه از اسپری‌ها امکان استفاده به دفعات از یک اسپری را برای کاربر فراهم می‌کند. به علاوه شیر اطمینان مانع مسدود شدن نازل شده و سبب کنترل بهتر جریان خروجی فوم نیز می‌شود.

فوم‌‌‌های گان خور: گان ابزاری است که جهت تزریق فوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ تنظیم خروجی گان امکان تنظیم میزان فوم خروجی را در حد مطلوب فراهم می‌آورد.

مجرای خروجی فوم در هنگام استفاده از گان مسدود نمی‌شود، به همین سبب در پروژه‌های بزرگ کاربران بیشتر علاقه مند به استفاده از گان در مقایسه با نازل‌ها هستند لیکن کاربرد نازل آسان‌تر و همیشه در دسترس است.

فوم‌های کمبو: این گروه از اسپری‌ها قابلیت استفاده از گان و نازل را برای کاربر فراهم می‌کند، لذا کاربر می‌تواند بنا بر نیاز و شرایط خود به یکی از این شیوه‌ها اقدام به استفاده از فوم نماید.

فوم‌های پلی اورتان ضد حریق: استفاده از مصالح نسوز در ساختمان امری مهم و حیاتی برای حفظ امنیت، آرامش و سلامت ساکنین آن به شمار می‌رود. مصالح ساختمانی که برای استفاده طولانی مدت به کار می‌روند می‌بایست حداقل دارای درجه اشتعال پذیری معمولی باشند. لذا این گروه از فوم‌ها با درجه اشتعال پذیری معمولی(B2) و سخت (B1) جهت استفاده در ساختمان تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

استفاده از این فوم‌ها باعث جلوگیری از انتشار حریق به قسمت‌های دیگر می‌شود. شعله‌ها پس از برخورد با فوم غیرقابل اشتعال با توجه به درجه اشتعال پذیری آنها به سرعت یا پس از چند ثانیه خاموش شده و از پیشروی باز می‌مانند.

فوم‌های پر بازده: این گروه از فوم‌ها علی رغم داشتن قوطی مشابه فوم‌های معمولی، قابلیت بازدهی متری یا حجمی بیشتری دارند. برخی از تولیدکننده‌ها با ایجاد تغییراتی در والو و نازل بازدهی متری فوم‌های پربازده را نیز به حداکثر رسانده و معمولا آنها را به نام فوم ماکسیمم یا نام های مشابه نامگذاری می‌کنند.

میزان خروجی این فوم‌ها به دلیل قطعه‌ای که در سرنازل آنها کارگذاشته شده بسیار اندک است، بنابراین برای پرکردن حفره‌ها و درزهای باریک مناسب هستند.

فوم پاکن‌ها: از این اسپری‌ها می‌توان برای تمیز کردن گان و شیر نازل‌ها استفاده کرد.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392


ثبت نظر

ارسال