روند خیزشی مصرف برق در کشور

پنجره ایرانیان:روز گذشته مصرف برق رقم بی سابقه 46 هزار و 900 مگاوات را به ثبت رساند که این رقم نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از 10 درصد رشد نشان می دهد. گزارش ها نشانگر آن است که مصرف برق در روز مشابه سال گذشته 42 هزارو3مگاوات بود.
  • سه شنبه 10 تیر 1393 ساعت 9:51

دراین شرایط که دمای هوا در روز گذشته از مرز 31 در جه سانتیگراد نیز عبور کرده که نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از 3 درجه افزایش نشان می دهد، صرفه جویی در مصرف برق با روش های بسیار ساده و بی هزینه ای چون خاموش کردن لامپ های اضافه، استفاده نکردن از دور تند کولرهای آبی در ساعت های اوج مصرف، تنظیم ترموستات کولرهای گازی روی درجه 25 درجه ( دمای آسایش)و عدم استفاد از وسایل پرمصرف در ساعت های اوج مصرف می تواند دست اندرکاران صنعت برق را در تامین برق مطمئن در تابستان سال جاری یاری کند.

مصرف برق در کشور روندی خیزشی سریع را پیموده است به طوری که اکنون اوج مصرف برق به مرز 47 هزار مگاوات رسیده واحتمال می رود که با توجه به افزایش دمای هوا، این روند همچنان ادامه دار باشد.این روند باعث می شود که نیاز به صرفه جویی بیشتراحساس شود.صرفه جویی که اگر نشود نگرانی از اختلال در روند خدمت رسانی را بیشتر می کند.

مصرف برق روز گذشته همچنین از اوج مصرف برق سال 92 نیزفراتررفت چرا که اوج مصرف برق سال گذشته در تاریخ 26 تیر ماه و با رقم 46 هزار و 341 مگاوات رخ داد.بررسی آمارهای سال 91نشانگر آن است که اوج مصرف برق در24 مرداد ماه وبا میزان 43 هزار و 337 مگاوات به ثبت رسیده بود.

به گفته مهران عرفانی مدیر روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران امسال با توجه به شروع زود هنگام گرما و احتمال ادامه دار بودن آن، انتظار می رود که مصرف برق رقم بیشتری را نیز نسبت به روز قبل ثبت کند.

مصرف برقی که به گفته عرفانی اکنون نیز با همت و تلاش همه جانبه برقی ها درتمام بخش ها پاسخ داده شده است و حتی به اجبار از نیروگاه های برق آبی نیز با وجود کم آبی در تابستان جاری برای تولید برق استفاده می شود.اکنون حتی به منظور مدیریت شبکه برق، صادرات نیز محدودتر و به ساعت های غیرپیک سوق داده شده است تا کمبود برق در کشور احساس نشود.

با این حال به گفته مدیر روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تحلیل ها بر روی پیک، دما و مصرف برق نشان می دهد که اوج مصرف در سال های گذشته به سمت اوایل تابستان حرکت کرده است. علاوه براین که گرمای هوا نیز همچنان تا اواسط مرداد ماه ادامه یافته و نیروگاه ها را برآن داشته که با همه توان در مدار باشند.

این شرایط نشانگر آنست که گرمای زودرس و مداوم در کشور همزمان با پدیده های جهانی چون "ال نینو" باعث گرمتر شدن دمای هوا نسبت به سال های گذشته خواهد شد.در این خصوص حتی پیش بینی هایی نیز مبنی براین که سال 93، گرمترین سال تاریخ زمین باشد وجود دارد.

با این حال دراین شرایط که دمای هوا در روز گذشته از مرز31 درجه سانتیگراد نیز عبور کرده که نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از3 درجه افزایش نشان می دهد، صرفه جویی در مصرف برق با روش های بسیار ساده و بی هزینه ای چون خاموش کردن لامپ های اضافه، استفاده نکردن از دور تند کولرهای آبی در ساعت های اوج مصرف، تنظیم ترموستات کولرهای گازی روی درجه 25 درجه ( دمای آسایش)و عدم استفاد از وسایل پرمصرف در ساعت های اوج مصرف می تواند دست اندرکاران صنعت برق را در تامین برق مطمئن در تابستان سال جاری یاری کند.

 

 


ثبت نظر

ارسال