استانداردهای برچسب مصرف انرژی بازنگری می‌شود

پنجره ایرانیان: مدیر دفتر برنامه‌ریزی سازمان بهره وری انرژی ایران(سابا) از بازنگری و به روزرسانی استانداردهای برچسب مصرف انرژی هر سه سال یک بار خبر داد و گفت: استفاده از برچسب مصرف انرژی حدود 600 تا 700 مگاوات پیک را کاهش داده است.
  • سه شنبه 27 خرداد 1393 ساعت 10:33

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، محمد تقی زیاری افزود: بخش عمده ای از برق در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که ارزش افزوده‌ای را برای کشور به همراه ندارد.وی ادامه داد: هر چه مصارف انرژی در بخش‌های غیر‌مولد مانند خانگی و تجاری را کاهش داده و در بخش‌های مولد کشور مصرف کنیم، صرفه ارزی زیادی را به دنبال دارد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی با اشاره به اهمیت برچسب مصرف انرژی، گفت: از سال 76 تاکنون برای بیشتر لوازم خانگی برچسب مصرف انرژی تعریف شده است و برای وسایلی مانند ماکروفر و ماشین ظرف‌شویی که استفاده از آنها به تازگی رواج‌یافته است، در حال تعریف برچسب هستیم.

زیاری گفت: برچسب انرژی خود عاملی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است که بر اساس مطالعه‌های صورت گرفته، رتبه مصرف انرژی یخچال فریزرها چهار تا پنج پله ارتقا‌یافته است و حتی اکنون تولیدکنندگان داخلی داریم که یخچال و فریزر با رتبه انرژی A تولید می‌کنند.وی با بیان اینکه رتبه مصرف انرژی بیشتر ماشین‌های لباس‌شویی A است، افزود: رتبه مصرف انرژی کولرهای آبی سه تا چهار پله ارتقا یافته است که موجب صرفه‌جویی زیادی در بخش برق می‌شود و براساس آخرین مطالعه‌های صورت گرفته، استفاده از برچسب مصرف انرژی حدود 600 تا 700 مگاوات پیک را کاهش داده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی سابا تصریح کرد: استاندارهای تعریفی ما برای برچسب انرژی اختلافی با دیگر کشورها نداشته و حتی در برخی موارد بعضی شاخص‌ها مانند دمای آزمون سخت‌تر بوده است.زیاری خاطرنشان کرد: به طور میانگین، هر سه سال یک بار استانداردهای برچسب مصرف انرژی به منظور به‌روزرسانی آنها و ارتقای شاخص‌ها بازنگری می‌شوند.

وی انتخاب مناسب لوازم خانگی را یکی از عوامل موثر در مصرف انرژی الکتریکی عنوان و خاطرنشان کرد: با افزایش حجم ماشین لباس‌شویی و یخچال فریزر، مصرف انرژی افزایش می‌یابد که باید افزون ‎بر انتخاب مناسب ظرفیت لوازم، به برچسب مصرف انرژی نیز توجه داشت.


ثبت نظر

ارسال