ساختمان‌هاری انرژی‌خوار،قانون روی کاغذ

پنجره ایرانیان:عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با اشاره به دغدغه وزیر راه درباره حقوق شهروندی، گفت: بهنیه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها جزو یکی از حقوق شهروندان است که باید با بکارگیری فناوری‌های نوین زمینه تحقق آنرا فراهم کرد.
  • سه شنبه 20 خرداد 1393 ساعت 11:3

به گزارش تسنیم محسن چراغی در نشست خبری با اشاره به اینکه حذف حامل‌های انرژی ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها را دوچندان کرده است، گفت: با توجه به این‌که راهکارهای صرفه‌جویی نمی‌تواند ضامن اصلاح الگوی مصرف انرژی شود،‌ لازم است که با به‌کارگیری فناوری‌های جدید در ساخت‌و سازها واحدهایی تولید شوده که زمینه‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی را فراهم کنند.

وی با اشاره به این‌که سهم مصرف انرژی در بخش ساختمان از کل انرژی مصرفی حدود 40درصد است، خاطرنشان کرد: شبه رایگان بودن نرخ حامل‌های انرژی باعث شده تا الزامی برای بکارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به تکلیف قانونی وزارتخانه‌های وقت مسکن و شهرسازی، نیرو، نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری برای تهیه آیین‌نامه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز، یادآور شد: این در حالی است که در عمل ماده  18 قانون اصلاح الگوی مصرف در راستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اجرایی نشده است.

کارشناس مسکن  با اشاره به افتتاح نخستین ساختمان خورشیدی تهران در سال 92، گفت: در تولید این ساختمان مواردی نظیرعایق‌کاری جداره‌های بیرونی ساختمان، بویلرچگالشی، آبگرمن خورشیدی، سیستم سنجش میزان مصرف انرژی برای هرواحد آپارتمانی و نیز سیستم کنترل هوشمند خانگی استفاده شده که باعث شد این ساختمان رتبه 4.5 ستاره انرژی از را 5 ستاره دریافت کند.

چراغی با بیان این‌که این ساختمان به عنوان یک پایلوت می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد، گفت:  انتظار می‌رود مسئولان تصمیم‌گیر با انجام مطالعات کارشناسی درباره راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی درساختمان‌ها نظیر استفاده ازانرژی خورشیدی درساخت وسازها، شرایطی را فراهم کنند که برای استفاده از این نوع روش درساختمان‌سازی‌ها زمینه مساعدی فراهم شود.

 وی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به خصوص درتاسیسات مرکزی ساختمان، ایزوله کردن تجهیزات موتورخانه، بکارگیری پنجره‌های دوجداره،استفاده از تجهیزات برودتی مناسب ،بکارگیری روشی برای تعیین برچسب انرژی در ساختمان‌ها با استانداردهای تعریف شده، نگهداری تجهیزات سرمایشی وگرمایشی و سیستم‌های انرژی خورشیدی را جمله شاخص‌ترین راهکارهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها دانست که تحقق آنها از طریق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان میسر می‌شود.

وی با بیان این‌که عملیاتی کردن این روش‌ها بدون شک می‌تواند حداقل تا 50 درصد درمصرف گاز و 25 درصد در مصرف برق ساختمان‌ها صرفه‌جویی به عمل آورد، ادامه داد: بر‌اساس آمار اواخر سال گذشته مصرف گاز کل کشور در یک روز به 570 میلیون مترمکعب افزایش یافت که این رقم دربخش خانگی 491 میلیون مترمکعب بوده است.

 عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به دغدغه‌های وزیرراه وشهرسازی درباره رعایت حقوق شهروند مداری تاکید کرد: ازجمله شروط تحقق شهروند‌مداری درحوزه مسکن تولید واحدهای با کیفیت است که رعایت مباحث انرژی درساختمان‌ها ازجمله پیش شرط‌های تولید ساختمان‌های با کیفیت است.

 چراغی تاکید کرد: شهروندان حق دارند وقتی ملکی ر ا می‌خرند همه تجهیزات آن استاندارد باشد و قانون الگوی مصرف درآن رعایت شده باشد. بنابراین باتوجه به تاکید وزیرراه درباره تحقق شهروند‌مداری انتظار می‌رود که شرایطی ایجاد شده بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها اجرا شود.


ثبت نظر

ارسال