مردم هزینه هدررفت آب و برق را می‌پردازند

پنجره ایرانیان: عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هزینه هدررفت آب و برق را مردم می‌دهند، گفت:‌ دولت غیر نیازمندان را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.
  • پنجشنبه 1 خرداد 1393 ساعت 15:11

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجتناب‌ناپذیر بود، اظهار داشت: درآمد دولت در سال گذشته از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها 28 هزار میلیارد تومان بود که کسری آن را دولت از محل‌های مختلف تأمین و 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد.

 عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در مرحله دوم باید بدون کسری بودجه انجام شود، تصریح کرد: پیشنهاد دولت برای اجرای این مرحله 63 هزار میلیارد تومان بود که مجلس آن را کاهش داد و به 48 هزار میلیارد تومان رساند و آنچه اکنون دولت اجرا کرده، 11 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و نسبت به آنچه در قانون پیش‌بینی شده، کسری دارد.

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر با منابع حاصل شده از انصرافی‌ها نزدیک به 41 هزار و 500 میلیارد تومان منابع حاصل می‌شود و این در حالی است که 42 هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی ارائه شود و همچنین سهم تولید، سلامت و بیمه بیکاری باقی می‌ماند. وی تأکید کرد: روش اجرایی دولت باید اصلاح شود و این موضوع اجتناب‌ناپذیر بوده و به هزینه کرد 50 درصد منابع را دولت اجازه مصرف دارد و اکنون با مدیریت و اجرای کامل قانون در بحث خود اظهاری منابع خود را تأمین کند.

لاهوتی تصریح کرد: دولت در بحث خوداظهاری به مردم اعتماد کرد، اما در حال حاضر باید قانون به صورت کامل اجرا شود و می‌تواند با راستی‌آزمایی روش خود را اصلاح کند و یارانه غیرنیازمندان را قطع کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه لزومی ندارد دولت به همه ثبت‌نامی‌ها و متقاضیان، یارانه نقدی پرداخت کند، اظهار داشت: دولت در صورتی که می‌خواهد به همه متقاضیان یارانه بدهد، باید برای قانون اصلاحیه بیاورد و با شیوه فعلی، کسری بودجه خواهد داشت. وی ادامه داد: در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید پرداخت نشد و همچنین در سال اول اجرای این قانون تورم وجود نداشت، زیرا اعتماد عمومی ایجاد شده بود و اطمینان خاطر به تولیدکنندگان داده شده بود، اما پس از آن به وعده حمایت از تولید عمل نشد و اگر در حال حاضر نیز دولت‌ها برای حفظ منافع خود چنین نگاهی داشته باشند، اجرای قانون با مشکل مواجه می‌شود و راهی جز اصلاح شیوه موجود دولت وجود ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به فلسفه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: قرار بود هدر رفت مصرف برق و آب به کمتر از 15 و 30 درصد برسد و شرکت‌ها خدمات خود را بازسازی کنند.وی افزود: قرار بود تا پایان برنامه چهارم همه خودروها استاندارد یورو 4 داشته باشند، اما اکنون در استاندارد یورو 2 مانده‌ایم و در حال حاضر در همین شهر تهران 8 هزار تاکسی فرسوده فعالیت می‌کنند.

لاهوتی تأکید کرد: نمی‌توان مردم را در فشار گذاشت و دولت هر کاری که بخواهد بکند و تجربه تلخ و شیرین فاز اول هدفمندی یارانه‌ها مشخص است.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، هدر رفت برق قرار بود، به 14 درصد برسد، اما گزارشی که اکنون وزیر نیرو اعلام کرده 21 درصد است که پول آن را مردم می‌دهند و در بخش‌های دیگر نیز موارد مشابه وجود دارد و دولت‌ها باید نگاه منافع ملی را به منافع خود ترجیح دهند.

 نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 80، خرداد ماه 1393


ثبت نظر

ارسال