لازمه کاهش مصرف آب ،فرهنگ‌سازی و آموزش است

پنجره ایرانیان: سکینه عمرانی گفت: برای کاهش مصرف آب باید به مردم آموزش داد و فرهنگ‌سازی کرد، زیرا کشور علاوه بر کمبود آب برای کشاورزی در زمینه‌ مصرف آب شرب و آب مورد نیاز برای مسائل عمومی خانوار هم دچار وضعیت غیر عادی است.
  • یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 ساعت 9:49

سکینه عمرانی عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه چه راه‌هایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: اولین راهکار برای حل بحران کم آبی در بخش کشاورزی بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری و حرکت به سمت آبیاری نوین است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت با توجه به بافت، وضعیت آب، هوا، خاک و اقلیم هر منطقه باید تعریف شود، به  طوری که مناسب‌ترین کشت برای هر منطقه صورت گیرد. عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: استفاده از پسآب‌های تصفیه شده در آبیاری درخت‌های غیر مثمر و آبیاری درخت‌های داخل شهرها یکی از روش‌های کاهش مصرف آب است

عمرانی تصریح کرد: بنابراین باید آب‌های مناطقی که درختان غیر مثمر در آن قرار دارند، به سمت بخش‌هایی جریان یابد که کشاورزی محصولات خوراکی در آن انجام می‌شود. وی افزود: همچنین باید در کشاورزی از روش‌های نوین بهره‌گرفته شود، به طوری که برخی کشت‌ها در فضاهای بسته، طبقاتی و یا ستونی انجام شود که باعث کاهش تبخیر آب و مصرف بهینه آب می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، تصریح کرد: در مناطق نزدیک دریا بجای انتقال آب شیرین از آب شیرین‌کن استفاده شود زیرا بخشی از هدر رفت آب مربوط به انتقال آب است و باید برای جلوگیری از این مسئله به صورت جدی فکر شود. عمرانی تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی نیازسنجی شود و یک برنامه جامع برای تولید داشته باشیم و محصولات استراتژیک و محصولاتی که ممکن است برای واردات دارای مشکل باشد، براساس اولویت‌بندی و نیاز کشور به آن تولید شود.

وی اظهار داشت: برای کاهش مصرف آب باید به مردم آموزش داد و فرهنگ‌سازی کرد زیرا کشور علاوه بر کمبود آب برای کشاورزی در زمینه‌ مصرف آب شرب و آب مورد نیاز برای مسائل عمومی خانوار هم دچار یک وضعیت غیر عادی است.  عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: باید به جامعه تلقین شود که آب یک کالای قیمتی و با ارزش است و نباید به راحتی هدر رود.


ثبت نظر

ارسال