مازوت ،عامل آلودگی هوا

پنجره ایرانیان: حسینی صدر گفت: مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران از عوامل آلودگی هوای تهران است و رئیس کمیته انرژی تحلیل‌گران فناوری تاکید کرد: محیط زیست باید دیگر عوامل آلاینده هوا از جمله خودروها را مورد توجه قرار دهد.
  • یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 ساعت 9:43

به گزارش فارس، در ادامه مناظره امروز مؤید حسینی صدر با اشاره به قانون برنامه پنجم مصوب سال 1389 گفت: در آن زمان که تحریم هنوز اعمال نشده بود، مصوب شد چند پالایشگاه به ظرفیت 470 هزار بشکه در روز تولید کند اما آنقدر تغییرات در وزارت نفت زیاد بود و چند وزیر تغییر کرد که این کار اجرایی نشد.

وی افزود: اگر پروژه‌های طراحی‌شده در سال‌های گذشته اجرایی شده بود، امروز 32 میلیون لیتر بنزین پاک دراختیار مردم قرار می‌گرفت که البته گفته شده است تا یک سال آینده پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: به دلیل اینکه بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در سال‌های گذشته انجام نشده است، بخشی از محصول تولیدی به مازوت تبدیل می‌شود که در نیروگاه‌های اطراف تهران به مصرف می‌رسد و همین مسأله موجب آلوده شدن هوای تهران می‌شود.

در میان این صحبت‌ها، پویان رنجبر از حسینی صدر پرسید: چرا سازمان محیط‌زیست تنها به موضوع آلایندگی بنزین تولیدی توجه دارد و مصرف بالای سوخت خودروها را در نظر نمی‌گیرد؟ حسینی صدر گفت: سازمان محیط ‌زیست این مسأله را هم باید مورد توجه قرار دهد. در چند سال اخیر، سالانه رتبه ایران در محیط‌زیست تنزل یافته و در حال حاضر در جایگاه 120 جهان قرار دارد؛ آلایندگی هوا آثار مخربی بر محیط‌زیست و سلامت جامعه دارد.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: چند اقدام باید در این زمینه باید انجام شود که اول؛ اتمام پروژه سه ساله خلیج فارس و دوم؛ بهینه‌سازی تولید پالایشگاه‌های موجود است تا بهره‌برداری از این طرح‌ها باید نیاز داخل از طریق واردات تأمین شود و نباید پتروشیمی‌ها را که برای کار دیگری تأسیس شده‌اند متمرکز بر تولید بنزین کرد. سالاری در واکنش به صحبت‌های حسینی صدر گفت: تأسیس پالایشگاه براساس ماده 127 قانون برنامه پنجم از محل منابع داخلی وزارت نفت باید انجام می‌شد اما چنین منابعی در قوانین بودجه برای این کار درنظر گرفته نشد.

وی با طرح سؤالی گفت: چرا در قانون بودجه برای اکتان‌افزای پالایشگاه‌ها مابه‌التفاوت درنظر گرفته شده است، آیا این مابه‌التفاوت را دولت باید بپردازد؟ وی ادامه داد: در کجای دنیا پالایشگاهی با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز فعالیت می‌کند؟ چرا که چنین تولیدی صرفه اقتصادی ندارد.

یوسف رشیدی مدیر کل مرکز تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست در واکنش به صحبت‌های رنجبر مبنی بر اینکه چرا سازمان محیط ‌زیست تنها به بحث بنزین پرداخته و سایر موارد آلاینده را مورد توجه قرار نمی‌دهد، گفت: اگر به مصوبه سازمان محیط‌زیست در این باره توجه کنید، در 9 محور مباحث مختلف مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها بحث سوخت است؛ بنابراین نمی‌توان این ادعا را داشت که سازمان محیط‌زیست تنها به سوخت توجه دارد.

خسروانی در ادامه این بحث‌ها گفت: اینکه بودجه‌ای برای اکتان‌افزا در بودجه مشخص شده، اقدام درستی است و اتفاقاً دولت هیچ‌گاه به دنبال واردات بنزین نبود و اگر به یاد داشته باشید، اکتان‌افزا برای سلامت مردم مورد توجه قرار گرفته است. سالاری پرسید: آیا پالایشگاهی که باید میزان اکتان‌ خود را از 82 به 88 برساند، باید مابه‌التفاوت آن را دولت بپردازد؟ خسروانی در پاسخ به او گفت: این قانون در بودجه سال 93 به تصویب رسیده که آقای مؤید حسینی صدر باید به آن پاسخ دهد.

حسینی صدر گفت: در گذشته به صورت تهاتری این اقدام انجام می‌شد و در واقع قانونی نبود اما دولت فعلی به این نتیجه رسید که برای به‌سوزی بنزین باید این ترکیبات اضافه شود، چرا که در صورت عدم استفاده از آنها ترکیبات آروماتیک به خوبی تجزیه نمی‌شوند و برای مردم سرطان‌زا خواهد بود.این نماینده مجلس تأکید کرد: یکی از علل آلودگی هوا، بنزین پتروشیمی‌ها بود و باید این کار انجام می‌شد. وی در خصوص وضعیت فعلی پالایشگاه‌ها گفت: اغلب پالایشگاه‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند و کسی تمایل به خرید آنها ندارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس و بودجه داخلی وزارت نفت درنظر گرفته شده بود، در آن زمان که 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، دولت این کار را انجام نداد. وی تأکید کرد: به جای اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید کنند، باید مواد پتروشیمی تولید کنند.


ثبت نظر

ارسال