کولر آبی بیش از سرانه یک نفر، آب مصرف می‌کند

پنجره ایرانیان: هر دستگاه کولر آبی روزانه بیش از سرانه یک نفر به مصرف آب خانواده می‌افزاید.
  • یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 ساعت 17:54

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، هر دستگاه کولر آبی روزانه تا 200 لیتر آب مصرف می‌کند که این میزان از استاندارد مصرف روزانه یک فرد ایرانی نیز بیشتر است.

بنابراین می‌توان فرض کرد که هر خانوار (به‌طور متوسط چهار نفره) در صورتی که از یک کولر آبی استفاده کند، گویی یک نفر به سرانه افراد افزوده شده است.نشتی کولرها و تنظیم نبودن شناور آنها موجب هدر رفت آب می‌شود بنابراین در ابتدای فصل گرما کولرها باید سرویس شوند و از نشتی‌های شیر تامین آب کولر، شیلنگ و اتصال‌های مربوط جلوگیری شود.

شیر شناور کولرها نیز باید کنترل و تمیز و درصورت الزام تعویض شود.چنانچه کولرها در معرض آفتاب قرار گیرد، موجب تبخیر آب داخل آن شده و درنتیجه مصرف آب آنها افزایش می‌یابد.

این در حالی است که قرار گرفتن کولرها در سایه و یا نصب سایه‌بان بر روی آنها، ضمن افزایش کارایی کولر و کاهش مصرف انرژی، از هدر رفت آب ناشی از تبخیر نیز جلوگیری می کند.توصیه می‌شود از خرید و نصب کولرهایی با مصرف بالا پرهیز شود.مهمترین فاکتور در انتخاب کولرهای آبی، ظرفیت هوادهی آنهاست. ظرفیت هوادهی کولر باید با توجه به حجم فضایی که کولر خنک می کند، انتخاب شود.

همچنین این فاکتور تاثیر مستقیمی بر میزان مصرف آب و انرژی دارد. به‌عنوان مثال، یک کولر شش‌هزار در کارکرد 15ساعته خود در طول یک روز 200 لیتر آب مصرف می‌کند که مقدار قابل‌توجهی است.استفاده از کلید هوشمند (تایمر) در کولر نیز تاثیر زیادی در کاهش میزان مصرف انرژی و آب دارد. این کلیدها این توانایی را دارد که در ساعت‌های مشخصی از شبانه روز روشن و یا خاموش شود.


ثبت نظر

ارسال