بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر؛ نیازمند سرمایه‌گذاری

پنجره ایرانیان: رییس سازمان انرژی‌های نو با اشاره به این که سال گذشته 300 میلیون کیلووات ساعت برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شد و این یک دهم درصد ظرفیت موجود کشور است، گفت: توجه و سرمایه‌گذاری به این بخش باید در اولویت قرار گیرد.
  • دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 ساعت 11:19

یوسف آرمودلی در نشستی خبری در وزارت نیرو افزود: از 10 سال پیش که تصمیم به تشکیل چنین سازمانی گرفته شد، بنا بر این بود سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با ادغام سازمان بهره‌وری به یک سازمان تبدیل شود و اکنون پس از اخذ تاییدیه‌های لازم درحال بررسی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است.وی با اشاره به این که اغلب کشورهای پیشرفته دنیا بخشی از انرژی‌های خود را از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آورند، ادامه داد: کشورهای اروپایی در سال 2020 به میزان 30 درصد انرژی‌های خود را از این منابع تامین خواهند کرد.

به گفته آرمودلی کشور ما نیز در بخش باد دارای ظرفیت 40 هزار مگاواتی است ولی به دلیل کمبود منابع مالی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره‌مند شویم. وی گفت: در بخش انرژی خورشید نیز متوسط تابش بیش از 5 کیلووات ساعت در مترمربع در روز است که در طول سال 300 روز در 90 درصد خاک کشور اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان انرژی‌های نو گفت: در بخش زمین گرمایی نیز اولین مرحله اکتشاف در منطقه مشکین شهر آغاز شده و در حال حاضر هفت حلقه چاه اکتشافی در حال تولید است و این اولین نیروگاه زمین گرمایی است که پس از مراحل تشریفات مناقصه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارمودلی در خصوص قیمت خرید برق از بخش خصوصی نیز گفت: قیمت خرید برق تولیدی بخش خصوصی در ازای هر کیلووات ساعت 650 ریال(65 تومان) بود که در مصوبه جدید دولت به 4 هزار و 400 ریال (440 تومان) در هر کیلووات ساعت افزایش یافت که می‌تواند برای بخش خصوصی جذاب باشد.

به گفته وی مقرر شده است 30 ریال از مبلغ عوارض برق را برای توسعه برق روستایی و انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و در بودجه سال جاری نیز 4 هزار میلیارد ریال(400 میلیارد تومان) برای این بخش درنظر گرفته شده است. وی تاکید کرد از جهت علمی و توان فنی و مهندسی در خاورمیانه و دنیا جایگاه خوبی داریم و در بخش مقالات رتبه های 7 و 12 را کسب کرده‌ایم.


ثبت نظر

ارسال