10 راه کاهش مصرف انرژی ساختمان

بیش از 50 درصد مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به سرمایش و گرمایش است که با بهبود عایقی در دیوارها، سقف و زمین جریان هوا کند شده و کنترل دمای خانه آسان‌تر می‌شود.
  • یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 ساعت 16:29

وجود محدودیت‌های انرژی در جهان و درپی آن در ایران، اهمیت صرفه‌جویی انرژی را بیش از پیش روشن می‌سازد. افزو‌ن‌بر محدودیت منابع انرژی محدودیت‌های دیگری همچون منابع محدود مالی، چالشی بر سر راه توسعه بخش انرژی در کشور است. افزایش جمعیت و توسعه صنعت روز به روز نیاز به مصرف انرژی را در کشور بیشتر می‌کند.

محدودیت منابع انرژی فسیلی و مالی از یک سو و افزایش نیاز به انرژی از سوی دیگر، دو موضوعی است که در مقابل یکدیگر قرار دارد و درصورت نبود مدیریت این دو به چالشی بزرگ در سراسر جهان وابسته به انرژی تبدیل می‌شود که تنها راه‌حل کنونی برای کاهش چالش‌ها، بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر که به صورت نامحدود وجود دارد و بهینه‌سازی در مصرف انرژی است.

در ادامه 10 راهکار موثر کاهش مصرف انرژی آمده است:

  1. حذف مصارف پنهان: براساس مطالعه‌های انجام شده ، عمده مصرف انرژی در خانه‌ها مربوط به وسایل الکترونیکی و الکتریکی است در حالی که بیشتر آنها برای مدت طولانی به برق وصل است. براساس مطالعه‌های صورت گرفته، شش درصد مصرف برق به مصارف پنهان مربوط می‌شود که می‌توان مصارف پنهان را با از پریز کشیدن وسایل برقی حذف کرد.
  2. استفاده از وسایل با بازده انرژی بالا: پیش از این که وسایل جدید الکتریکی و الکترونیکی بخرید، حتما به برچسب مصرف انرژی آن توجه کنید چراکه وسایل خانگی پربازده 10 تا 50 درصد مصرف انرژی را نسبت به وسایل پرمصرف کاهش می‌دهد. این روش صرفه‌جویی حتی می‌تواند موجب جبران هزینه خرید از محل صرفه‌جویی انرژی شود.
  3. تغییر نوع لامپ‌ها: یکی از راه‌های کم‌هزینه و موثر در کاهش مصرف انرژی، جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با نوع کم‌ مصرف آن است. لامپ‌های CFL از نوع لامپ‌های کم‌مصرف محسوب می‌شود که با هزینه کم، موجب صرفه‌جویی در هزینه برق می‌شود. این نوع لامپ‌ها 75 درصد درمقایسه با لامپ‌های رشته‌ای کمتر برق مصرف می‌کند و طول عمر آنها 10 برابر لامپ‌های رشته‌ای است. برخی مردم از وجود جیوه در این لامپ‌ها احساس نگرانی می‌کنند اما باید توجه کرد که این لامپ‌ها در هنگام استفاده به هیچ عنوان جیوه آزاد نمی‌کند.
  4. نصب ترموستات قابل برنامه‌ریزی: ترموستات قابل برنامه‌ریزی به‌طور خودکار دمای خانه را متناسب با نیاز تنظیم می‌کند. ترموستات قابل برنامه‌ریزی می‌تواند بیش از 15 درصد در هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش صرفه‌جویی ایجاد کند.
  5.  استفاده از سامانه‌های سرمایشی کم‌مصرف: با افزایش هر یک درجه دمای ترموستات، هفت تا 10 درصد در هزینه سرمایش صرفه‌جویی می‌شود.
  6. استفاده از عایق‌های حرارتی و برودتی: استفاده از عایق‌های مناسب حرارتی و برودتی و جلوگیری از ورود و خروج هوا سبب می‌شود که سالانه 10 درصد از هزینه‌های مربوط به انرژی کاهش یابد.
  7.  استفاده از پنجره‌های دوجداره
  8. بهبود عایق: مطالعه‌ها نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به سرمایش و گرمایش است که با بهبود عایقی در دیوارها، سقف و زمین جریان هوا کند شده و کنترل دمای خانه آسان‌تر می‌شود.
  9. صرفه‌جویی در مصرف آب: مصرف آب کمتر قبض آب کمتر را در پی خواهد داشت؛ همچنین زمانی که از آب گرم استفاده می‌کنید، با کاهش مصرف آب گرم هزینه‌های گاز و برق نیز کاهش خواهد یافت.براساس مطالعه‌های انجام شده، گرم کردن آب سومین اقدامی است که بیشترین مصرف انرژی را به‌ دنبال دارد و برای صرفه‌جویی انرژی، می‌توانید آب را کمتر گرم کنید.
  10. کاشت درخت و بوتهکاشت درخت در اطراف خانه موجب می‌شود که در تابستان و زمستان نقش عایق داشته و در نتیجه موجب می‌شود که انرژی کمتری برای خنک کردن خانه مصرف شود در نتیجه هزینه برق کاهش می‌یابد.

ثبت نظر

ارسال