هزاران مگاوات انرژی در سیستان بر باد می‌رود

دو هزار ساعت آفتاب و حدود 150 روز باد مناسب در هر سال سرمایه گرانبهای سیستان و بلوچستان برای تولید انرژی خورشیدی - بادی است که متاسفانه بدون توجه و بهره‌گیری بر باد می‌رود.
  • یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 ساعت 13:41

رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به آفتاب بسیار مطلوب و بادهای فراوان در سیستان، این منطقه ظرفیت‌های قابل توجهی برای تبدیل شدن به قطب تولید انرژی خورشیدی- بادی را دارد.

ˈغلامرضا نوریˈ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: دشت سیستان به دلیل داشتن ساعات آفتابی مناسب در طول شبانه روز و وزش بادهای معروف موسمی120 روزه، منطقه‌ای مناسب برای ساخت دومین نیروگاه خورشیدی-بادی کشور بعد از استان یزد شناخته می شود.وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی قرار گرفته و در این بین استان‌های مرکزی و جنوبی از آفتاب هشت تا 14 ساعت در شبانه روز برخوردار هستند، می‌توان برق مورد نیاز جمعیت حدود 30 میلیون نفر ساکن در این مناطق را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرد.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان نعمت خدادادی با راه اندازی نیروگاه خورشیدی در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور بویژه منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های تحمیلی بر خانواده‌ها، می‌تواند در سبد کالای غیرنفتی صادراتی و درآمدهای ارزی ایران بسیار موثر باشد.

این محقق و پژوهشگر به دولت تدبیر و امید پیشنهاد کرد با توجه به نتایج مثبت بدست آمده از ایستگاه‌های تحقیقاتی انرژی خورشیدی دانشگاه سیستان و بلوچستان در امر بکارگیری این دانش و فناوری برای استان‌های مرکزی و جنوبی ایران و در راس آن این استان، دستورات لازم برای ساخت نیروگاه خورشیدی-بادی به دلیل داشتن شرایط مناسب در منطقه سیستان صادر شود.

نوری با بیان اینکه در دشت سیستان تعداد روزهای دارای آفتاب بالای 10 ساعت در شبانه روز بیش از 200 روز است، گفت: این ظرفیت بالا و ارزنده می‌تواند منطقه را از نظر تامین انرژی با ایجاد نیروگاه خورشیدی متحول کند و برق تولیدی مازاد بر نیاز آن را نیز می‌توان به کشورهای همسایه صادر کرد.وی افزود: جاافتادن استفاده از آبگرمکن خورشیدی برای عشایر سیستان و بلوچستان یک نمونه کوچک از فراهم بودن شرایط مناسبت برای بهره‌گیری بهینه از آفتاب و انرژی خورشیدی در استان است.

رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات میدانی و جمع آوری اطلاعات اقلیمی در این دانشگاه ظرفیت‌های لازم در منطقه سیستان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی-بادی توجیه اقتصادی دارد.

نوری گفت: پیشنهاد می‌شود به جای ایجاد نیروگاه گازی که در سفر اخیر رییس جمهور به سیستان و بلوچستان مطرح شد، نیروگاه خورشیدی-بادی در دستور کار قرار گیرد.

محمود اوکاتی، رییس دانشگاه زابل نیز در این رابطه بیان کرد: در منطقه سیستان امکان نصب نیروگاه بادی با توان تولید ۲۰ هزار مگاوات برق وجود دارد که می‌تواند یک سوم نیاز برق کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه در این منطقه باد مداوم سرعت لازم را برای به حرکت در آوردن توربین‌های بادی دارد، گفت: بر اساس تحقیق‌های علمی، سیستان یکی از مناسب‌ترین مکان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بادی است و در صورت ایجاد نیروگاه می‌تواند تامین‌کننده یک سوم نیاز ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور باشد.

وی افزود: باد سیستان ثروت پنهانی است که به خاطر سرمایه‌گذاری نکردن و تبدیل شدن به توفان‌های شنی، امروزه زندگی مردم منطقه را تهدید می‌کند در صورتی که می توان با سرمایه‌گذاری لازم، این انرژی را مهار و تبدیل به درآمد قابل توجهی برای کشور و منطقه کرد.

 

وی اظهار داشت: ۲۰ هزار مگاوات برق، تنها ظرفیت باد سیستان است و اگر در کنار آن سرمایه‌گذاری لازم برای تبدیل انرژی خورشید به برق نیز انجام شود، توان منطقه در تامین برق می‌تواند رقم بسیار بالاتری باشد و امکان صادرات مازاد انرژی هم به وجود آید.

وی گفت: انرژی‌های نو یکی از ظرفیت‌های پنهان سیستان است که سرمایه‌گذاری در آن به پیش‌شرط‌هایی نیاز دارد که بزرگترین آن ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در این منطقه مرزی است تا سرمایه‌گذاران خصوصی فارغ از پیچ و خم‌های اداری، مشوق‌های لازم را برای فعالیت اقتصادی در این صنعت رو به رشد دریافت کنند.


ثبت نظر

ارسال