افزایش قیمت انرژی مصرف را کم نمی‌کند

یک کارشناس نفت و گاز معتقد است: باید قیمت حامل‌های انرژی به گونه‌ای افزایش یابد تا تاثیر کوتاه مدتی بر بازار مصرف نداشته باشد بلکه بتواند در جهت بهینه‌سازی مصرف این حامل‌ها موثر باشد.
  • شنبه 30 فروردین 1393 ساعت 19:14

مرتضی بهروزی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت گاز مصرفی از ابتدای امسال گفت: قیمت گاز‌ مصرفی در کشور کمتر از قیمت جهانی است. وی افزود: در کشور ما مصرف انرژی نسبت به اقتصاد کشور بالا است و باید دید چه روشی برای کاهش و بهینه‌سازی این مصرف در نظر گرفت تا خط رفاه و مصرف به خوبی برقرار شود.

به گفته بهروزی‌فرد برای کاهش مصرف انرژی می‌توان قیمت حامل‌ها را حداقل تا پنج درصد افزایش داد، اما این روش تنها راه چاره نیست، چرا که باید در کنار کاهش مصرف سطح کیفیت این حامل‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس افزود: نمی‌توان صرفا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم‌چون گاز مصرف آنها را کاهش داد، بلکه باید این هدف با استراتژی و تغییر متناسب قیمت‌ها همراه شود. وی با بیان این‌که قیمت حامل‌های انرژی در کشور هم چون یک شاخص مانند دلار در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: قیمت این حامل‌ها هم‌چون نرخ دلار، تورم‌زا است. بهروزی‌فرد گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید با افزایش سطح تورم و هم‌چنین کیفیت عرضه‌ی این حامل‌ها تناسب داشته باشد.

این کارشناس با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت گاز از ابتدای سال جاری اظهار کرد: باید در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی تلاش بیشتری شود، به‌گونه‌ای که پیش از اعمال افزایش قیمت‌ها سازندگان ، نکات ساخت‌وساز هم‌چون مبحث 19 در ساختمان‌سازی را رعایت کنند. وی تاکید کرد: با بهینه‌سازی مصرف انرژی و به‌کارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی نباید تنها به فکر افزایش قیمت‌ها باشیم، بلکه افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به نفع دولت نیست.

بهروزی‌فرد با بیان این‌که وضعیت اقتصاد کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که روی لبه‌ تیغ حرکت می‌کند، گفت: مبادلات ارزی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی همگی برای کشور سرنوشت‌ساز هستند. قیمت گاز از ابتدای فروردین‌ماه با افزایش 25درصدی همراه شد و قرار است اولین قبوض با افزایش قیمت‌ها در پایان فروردین ماه صادر شود.


ثبت نظر

ارسال