مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

شدت انرژی کنترل نشود، سال ۱۴۰۴ واردکننده انرژی خواهیم شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر روند فعلی شدت انرژی کنترل نشود تا سال ۱۴۰۴ مصرف داخل از کل عرضه انرژی کشور فراتر رفته هیچ‌گونه امکان صادراتی وجود نخواهد داشت.
  • یکشنبه 17 فروردین 1393 ساعت 16:50

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌کارگیری فناوری های قدیمی و غیرکارا در بخشهای مصرف کننده انرژی نهایی، عدم استفاده از ظرفیت کامل صنایع و کارخانجات و عدم حساسیت و اطلاع مصرف کنندگان انرژی نسبت به روشهای صحیح و کارای مصرف را نیز از دیگر دلایل پایین بودن بهره‌وری انرژی در کشور دانست. وی با تأکید بر صرفه‌جویی انرژی در کشور افزود: تمامی اقداماتی که برای استفاده بهینه و صیانت از منابع انرژی در دو بعد عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد صرفه‌جویی انرژی نام دارد.

کاظمی صرفه‌جویی در بعد عرضه را شامل حداکثر بهره برداری از منابع، جایگزینی منابع انرژی و به حداقل رساندن تلفات و ضایعات عنوان کرد. وی ادامه داد: استفاده از تجهیزات با راندمان بالا، کنترل رشد مصرف و تقاضا، استفاده از انرژی‌های جایگزین و حداکثر استفاده از منابع انرژی نیز پارامترهای صرفه‌جویی در بعد تقاضای انرژی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور همچنین شدت انرژی در کشور را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: این عامل نیز می‌تواند در کاهش بهره‌وری و عدم تحقق اهداف چشم‌انداز بسیار تأثیرگذار باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر روند فعلی شدت انرژی کنترل نشود تا سال 1404 مصرف داخل از کل عرضه انرژی کشور فراتر رفته هیچ‌گونه امکان صادراتی وجود نخواهد داشت. وی افزود: در این صورت نه‌تنها به اهداف مصوب در سند چشم‌انداز نخواهیم رسید، بلکه یکی از واردکنندگان اصلی حامل‌های انرژی در جهان نیز خواهیم بود.


ثبت نظر

ارسال