تولید برق از حرارت کمپرسورهای انتقال گاز

محققان پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد نیروگاه های کوچک در اطراف کمپرسورهای انتقال گاز اقدام به تولید برق از حرارت تولید شده از کمپرسورها کردند.
  • چهارشنبه 7 اسفند 1392 ساعت 16:8

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمیدرضا کاتوزیان در نشست خبری امروز دوشنبه با بیان این که در حال حاضر ایران اتلافکننده انرژی است نه مصرفکننده افزود: برای انجام امور مربوط به حوزه نفت و گاز از کمپرسورها استفاده میشود. وی با بیان اینکه کمپرسورها برای تقویت فشار گاز و برای انتقال آن استفاده میشود، اظهار داشت: استفاده از این کمپرسورها موجب تولید مقادیر زیادی گرما میشود که با ارایه پروژه ای اقدام به جمعآوری انرژی حرارتی تولید شد از این کمپرسورها کردیم.

کاتوزیان در این باره توضیح داد: به منظور جمعآوری گرمای تولید شده از کمپرسورها درصدد هستیم تا با ایجاد نیروگاههای کوچک اقدام به جمعآوری گرمای تولید شده از طریق کمپرسورها کردیم. وی ادامه داد: این نیروگاههای کوچک حرارت تلف شده از کمپرسورها را دریافت و تبدیل به انرژی الکتریکی میکند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه راندمان این نیروگاهها پایین است ادامه داد: این نیروگاهها راندمان در حد 13 تا 14 درصد دارند ولی کاربردی کردن این نیروگاه ها موجب کاهش اتلاف انرژی از طریق سیستمهای انتقال گاز میشود.

 

       

 

ثبت نظر

ارسال