مصرف گاز خانگی غیر قابل کنترل شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه در سال آینده خبر داد و گفت: مصرف گاز خانگی غیر قابل کنترل شده است.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 15:22

به گزارش خبرگزاری فارس معاون وزیر نفت در شرکت ملی گاز ایران در همایش هم‌اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت ایران، گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم خطوط لوله جدید گاز را ایجاد و بستر لازم برای انتقال گاز فازهای جدید پارس جنوبی را فراهم کنیم که این یکی از چالش‌های جدی شرکت گاز در بخش خطوط انتقال گاز است. ‌عراقی روند توسعه خطوط لوله سراسری کشور و توسعه فازهای جدید پارس جنوبی را نامتوازن دانست و اعلام کرد: هم‌اکنون خطوط لوله‌ای که قرار است گاز فازهای جدید پارس جنوبی را منتقل کند، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این امر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌تواند جذاب باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون روزانه ٩,٨ میلیون متر‌مکعب از مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم به خط لوله لوله سراسری گاز تزریق می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مخزن ذخیره‌سازی شوریجه نیز سال آینده وارد مدار تولید می‌شود.

عراقی با اشاره به رشد ٢٤ درصدی مصرف گاز در بخش صنعتی جهان در ١٠ سال اخیر، گفت: ایران با دارا بودن 33.6 تریلیون متر مکعب گاز به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی، هم اکنون نقش کمی در تجارت جهانی گاز دارد. ‌وی ایران ، روسیه، قطر و ترکمنستان را به ترتیب بزرگترین کشورهای دارنده منابع گازی جهان اعلام کرد و افزود: ایران در بخش مصرف گاز در جایگاه سوم جهانی قرار دارد و این موضوع حاکی از شدت بالای مصرف انرژی است.

عراقی با اشاره به سهم ٨١ درصدی بخش خانگی در مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: میزان مصرف گاز در بخش خانگی غیر‌قابل کنترل شده است‌‌. ‌وی با اعلام اینکه برای ایجاد شرایط پایدار در گازرسانی به بخش خانگی، گازرسانی در بخش‌های صنعتی، نیروگاه‌ها و سی‌ان‌جی‌ها در فصل سرد سال با محدودیت مواجه شده است، گفت: تاکنون توانسته‌ایم تامین گاز کشور را با استفاده از سوخت های مایع مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه در سال آینده خبر داد و گفت: مصرف گاز خانگی غیرقابل کنترل شده است.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال