12 هزار مگاوات برق با بهینه‌سازی لوازم خانگی صرفه‌جویی می‌شود

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) از امکان صرفه جویی 12 هزار مگاواتی در زمان اوج مصرف برق با بهینه‌سازی لوازم برقی خانگی خبر داد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 10:16

امیر دودابی نژاد در همایش کنترل کیفیت و افزایش بهره وری انرژی که سازمان سابا با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار کرد، گفت: باید مصرف برق لوازم برقی خانگی بهینه‌شود. وی نقطه کلیدی در کیفیت لوازم خانگی را میزان بهره وری انرژی آنها دانست و گفت: امسال مصرف برق کشور در زمان اوج بار 45 هزار مگاوات بوده که 12 هزار مگاوات آن قابل صرفه جویی است.

وی درباره ارتباط کنترل کیفیت و بهره وری انرژی گفت: از دیدگاه مصرف کننده، کیفیت محصول و بهره وری انرژی رابطه یک به یک دارد و هرچه تقاضای محصول با بهره وری انرژی بالاتر باشد، تولید نیز افزایش می‌یابد و برعکس هرچه محصول بی کیفیت تر باشد، تقاضا نیز برای آن کاهش می‌یابد. دودابی نژاد ادامه داد: کیفیت بهره وری انرژی محصول، بسیار حایز اهمیت است و از چهار راهبرد قیمت انرژی، ارتقای فناوری، قوانین و مقررات و معیارها و فرهنگ و نگرش برای افزایش بهره وری کالا استفاده می‌کنیم. وی با بیان اینکه در کشور 22 میلیون مشترک خانگی، یک میلیون مشترک عمومی و 3 میلیون و 400 هزار مشترک تجاری وجود دارد، گفت: 60 درصد مصرف انرژی الکتریکی در منازل مربوط به یخچال و کولرها است. معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سابا ادامه داد: می‌توانیم با کنترل کیفیت محصول، میزان مصرف انرژی آنها را نیز کاهش دهیم و سابا برای رسیدن به این هدف به تولیدکنندگان لوازم برقی برای ارتقای کیفیت محصول‌های خود وام بلاعوض اعطا می‌کند.

دبیرکل انجمن صنایع گاز و لوازم خانگی ایران هم بر لزوم رعایت بهینه‌سازی مصرف انرژی در تولید لوازم برقی خانگی تاکید کرد. حبیب الله انصاری در همایش کنترل کیفیت و افزایش بهره وری انرژی، گفت: تا پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌های حامل‌های انرژی، بحث هزینه‌های انرژی برای خانوارها مطرح نبود اما با اجرای این قانون موضوع بهینه‌سازی مصرف و افزایش بازده انرژی یک الزام شده است.

وی با قدردانی از سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) برای همکاری با انجمن صنایع گاز و لوازم خانگی در شکل گیری این همایش، رویکرد همایش را آموزشی- کاربردی اعلام کرد و آموزش را رکن اساسی در ساختار تولید و افزایش کیفیت کالا دانست. وی تصریح کرد: توسعه بازار لوازم برقی منوط به میزان کاهش مصرف انرژی این کالاهاست و کنترل کیفیت یک موضوع مقطعی نیست بلکه برنامه‌ای جامع در چارچوب استانداردهای ملی است.

انصاری یادآور شد: تولید محصول‌های با بازده انرژی بیشتر و کاهش مصرف انرژی مستلزم تغییر نگاه مهندسی است و در کنار این عوامل، نقش نیروی انسانی و نگاه به نرم افزار برای رسیدن به این میزان از بهره وری بسیار مهم خواهد بود. وی افزود: کنترل کیفیت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی مساوی با توسعه بازار داخلی و خارجی است. انصاری به ارائه خدمات پس از فروش نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه خدمات پس از فروش نیز برنامه‌های مشخصی داریم و باید بحث کنترل کیفیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی را در این قسمت پیاده سازی کنیم.

وی با قدردانی از تسهیلات سابا به شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی برای ارتقای رتبه انرژی کالاها، این گونه اقدام‌ها را به نفع دولت و کشور دانست و افزود: اگر خواهان رسیدن به موفقیت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی هستیم، باید با همکاری سابا با نگاه کارشناسی و مهندسی طرح‌هایی با موضوع بهره وری انرژی را در کشور اجرایی کنیم و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. در این همایش، مطالبی در زمینه تکنیک‌های مهندسی در کیفیت سازی، نقش کیفیت و افزایش بازده انرژی در توسعه صادرات، اهمیت پردازش اطلاعات در فرآیند کنترل کیفیت و بهبود مصرف انرژی، بررسی وضعیت بهره وری انرژی در صنایع لوازم خانگی، اهمیت کنترل کیفیت آماری در صنایع و نقش کنترل کیفیت و افزایش بهره وری انرژی در توسعه اقتصادی از سوی سخنرانان ارایه شد.


ثبت نظر

ارسال