وام 5/5 میلیون دلاری برای کاهش شدت مصرف انرژی صنایع

(GEF) با هدف کاهش شدت مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها، 5/5 میلیون دلار کمک بلاعوض به صنایع انرژی‌بر ایران اختصاص می‌دهد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 10:10

سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی حمل و نقل سوخت اظهار داشت: سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) است که اعطای 5/5 میلیون دلار کمک بلاعوض با هدف کاهش شدت مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در صنایع انرژی‌بر کشور تصویب کرده است.

مهدی شریف، پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، صنایع آهن و فولاد، صنعت سیمان و صنعت آجر را به عنوان صنایعی که مشمول دریافت این کمک بلاعوض می‌شود، معرفی و تصریح کرد: کانون اصلی ارتباط با سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست در ایران، وزارت امور خارجه است و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به عنوان نماینده ایران و متولی پیشبرد اهداف این همکاری مشترک فعالیت می‌کند.

وی گفت: تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای کاهش شدت مصرف انرژی و انتشار آلاینده‌های محیط زیست در پنج صنعت بزرگ کشور نیازمند 21 میلیون دلار بودجه نقدی و غیر نقدی است که از حدود 13 میلیون دلار بودجه نقدی آن، 5/5 میلیون دلار از سوی

GEF و باقیمانده آن از سوی ذی‌نفعان داخلی تامین می‌شود.

به گفته وی، وزارت نفت ملزم به تامین پنج میلیون دلار اعتبار نقدی برای کاهش شدت مصرف انرژی در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی است و پرداخت سه میلیون دلار اعتبار نقدی نیز از سوی سایر صنایع نامبرده شامل صنایع آهن و فولاد، سیمان و آجر در نظر گرفته شده است. به گزارش شانا، همکاری مشترک سازمان ملل متحد، سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای کاهش همزمان شدت مصرف انرژی و انتشار آلاینده‌های زیست محیطی در دسامبر سال 2012 وارد مرحله اجرایی شد. در این میان اگرچه شاید تصویب 5/5 میلیون دلار کمک بلاعوض

GEF در مقایسه با مصارف بودجه‌ای صنایع کشور قابل توجه نباشد، اما نکته اساسی این همکاری، تصویب کمک بلاعوض به ایران در اوج تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان بوده است. همچنین این همکاری مشترک می‌تواند ضمن توسعه تعاملات بین المللی ایران، بستر مناسبی برای انتقال فناوری‌های نوین به کشورمان فراهم می‌کند.

به گزارش این مقام مسوول، فراخوان‌هایی منتشر شده است تا صنایع، طرح‌های پیشنهادی خود برای کاهش شدت مصرف انرژی ارائه دهند و در صورتی که طرحی از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و

GEF به صورت مشترک مورد تایید قرار گیرد، طرح به صورت پایلوت اجرایی می‌شود. بخشی از اعتبار اجرای پایلوت طرح از سوی GEF تامین می‌شود و تامین مالی مابقی آن بر عهده شرکت پیشنهاد دهنده طرح است. شریف با بیان اینکه 5/2 میلیون دلار از 5/5 میلیون دلار اعتبار مصوب GEF، به اجرای پروژه‌های پایلوت اختصاص می‌یابد، افزود: پیش‌بینی می‌شود سیمان هرمزگان، اولین شرکت خصوصی است که قرارداد اجرای پایلوت طرح پیشنهادی آن به زودی به امضا خواهد رسید. وی از مذاکره‌های انجام شده با پالایشگاه آبادان و ذوب آهن اصفهان خبر داد و گفت: طرح‌هایی نیز از سوی این دو شرکت ارائه شده است که در دست بررسی قرار دارد. شریف مدت زمان تحقق اهداف پیش بینی شده در این تعامل مشترک را پنج سال عنوان کرد.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی حمل و نقل سوخت در این زمینه به مواردی نظیر قانون گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است اقدام‌های کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه تدوین و تصویب قوانین کاهش مصرف انرژی بررسی شود و با توجه به شرایط داخلی کشور، نسبت به قانون‌گذاری و تطبیق قوانین فعلی با قوانین روزآمد جهان در این حوزه تصمیم گیری شود.

شریف توضیح داد: به این منظور در قالب همکاری مشترک شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، تاکنون قراردادهای مستقیمی با متخصصان خارجی و داخلی منعقد شده است و در آینده نیز به همین ترتیب، قراردادهایی به امضا می‌رسد. شریف در ادامه از برنامه‌ریزی برای برگزاری 20 کارگاه آموزشی و 20 سمینار و نمایشگاه در حوزه بهینه‌سازی انرژی در آینده خبر داد و گفت: تاکنون نیز با اعتبار تامین شده از سوی

GEF و با بهره‌مندی از استادان متخصص خارجی، دو دوره آموزشی مجزا با محورهای مدیریت انرژی و ارزیابی مالی برای صد نفر از مدیران 50 واحد صنعتی بزرگ کشور برگزار و مقرر شده است دوره‌های بعدی آموزشی برای دیگر مدیران صنایع کشور توسط افراد آموزش دیده داخلی برگزار شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون آموزش روش‌های بهینه‌سازی انرژی به 600 نفر از فعالان داخلی نیز در حوزه انرژی در دستور کار است، گفت: در قالب همکاری مشترک با

GEF، ممیزی 400 واحد صنعتی کشور به تدریج انجام می‌شود.

برپایه این گزارش، وزارت نفت برای اجرای سیاست‌های استراتژیک کشور در بخش انرژی و بر اساس ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور اعمال صرفه‌جویی و منطقی کردن مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست، همچنین اجرای اقدامات مرتبط با بهره‌برداری کارآمد و بهینه از انواع حامل‌های انرژی، در سال 1379 اقدام به تأسیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کرد.

فعالیت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر مطالعه و بررسی، بسترسازی و انجام اقدامات لازم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در تمامی فعالیت‌ها و اموری که در فرآیند تولید سوخت یا مصرف آن، وجود دارد، متمرکز است و وظیفه تهیه و تدوین معیارها، حرارت، مشتمل بر معیارها و استانداردهای ساخت تجهیزات، فرآیندها، سیستم‌ها و وسائل و تجهیزات مصرف کننده انرژی نیز بر عهده این شرکت قرار دارد.


ثبت نظر

ارسال