مصرف سوخت ایران 2 برابر میانگین جهانی

نماینده مجلس شورای اسلامی‌ گفت: براساس برآوردها، مصرف سوخت در ایران دو برابر میانگین جهانی و سه برابر استاندارد است. موید حسینی صدر افزود: روزانه 150 میلیون لیتر سوخت بیشتر از میانگین جهانی در ایران مصرف می‌شود که ارزش آن 120 میلیون دلار است.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 10:1

موید حسینی صدر، با اشاره به اینکه مصرف این میزان سوخت اضافه علاوه‌بر زیان اقتصادی، به آلودگی هوا نیز منجر می‌شود اظهار کرد: سهم بالای مصرف سوخت اضافه در آلودگی هوا حتی از سهم بنزین بی‌کیفیت و خودروهای غیراستاندارد بیشتر است.

حسینی صدر با بیان اینکه کاهش مصرف سوخت در برنامه کاهش آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد افزود: برنامه‌ها در این مورد نباید در حد شعار و اظهارنظر باقی بماند بلکه لازم است از سوی سازمان‌های دست‌اندرکار، اقدامات و برنامه‌های عملی برای رفع آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور اجرا شود.

وی افزایش عوارض خودرو و قیمت سوخت در شهرهای بزرگ را از راهکارهای کاهش مصرف سوخت برشمرد و گفت: به عنوان نمونه قیمت سوخت در تهران 50 درصد بیشتر از قیمت سراسری آن در سایر نقاط کشور شود و به همین ترتیب قیمت سوخت در سه شهر بزرگ مشهد، اصفهان و تبریز 40 درصد گرانتر و در سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها نیز 30 درصد افزایش یابد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اتخاذ چنین راهکاری نه تنها مصرف سوخت در شهرهای آلوده را پائین می‌آورد بلکه موجب کاهش آلودگی هوا نیز می‌شود.

وی اظهار کرد: این راهکار سود اقتصادی هم به دنبال دارد چنانچه مصرف سوخت در کشور به میانگین جهانی برسد می‌توان از این راه روزانه 120 میلیون دلار درآمد کسب کرد و این درآمد اضافه را به توسعه حمل ونقل عمومی ‌در تهران و سایر شهرهای کشور اختصاص داد.

وی با بیان اینکه بدون تردید گسترش حمل و نقل عمومی‌ در تهران و شهرهای بزرگ کشور تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا بر جای می‌گذارد اظهار کرد: گسترش مترو و اتوبوسرانی نیازمند اعتبارات است و وقتی روزانه 120 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود می‌توان آن را به توسعه حمل و نقل عمومی‌ اختصاص داد و تا حدی مشکلات موجود را برطرف کرد. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ‌با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به مرحله ای رسیده که باید به صورت دقیق در مورد آن عمل کرد گفت: وقت آن است که این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم و با ریشه یابی مسئله و اقدامات کارشناسی شده، در این راستا گام برداریم. براساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، میانگین مصرف بنزین روزانه کشور 64 میلیون و 100 هزار لیتر است.


ثبت نظر

ارسال