30 درصد صرفه‌جویی با اجرای مدیریت مصرف سبز

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اجرای مدیریت مصرف سبز در دستگاه‌های اجرایی کشور به عنوان یک تکلیف قانونی، صرفه‌جویی 30 درصدی انرژی و منابع پایه را در پی دارد.
  • شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 9:58

حمیدرضا جلالوندی افزود: مدیریت مصرف سبز در ماده 190 قانون برنامه پنجم برای تمامی موسسات، نهادهای عمومی غیردولتی و ادارات با هدف کاهش اعتبار هزینه ای دولت الزام شده است. وی توضیح داد: برنامه‌های مدیریت سبز در حوزه‌های کاهش مصرف انرژی و آب، مواد اولیه، کاغذ، مواد زاید جامد و بازیافت آنها، بهینه‌سازی ساخت و ساز و وسایل نقلیه است.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: آیین‌نامه مدیریت سبز توسط معاونت راهبردی ریاست جمهوری و سازمان حفاطت محیط زیست تدوین شده و دو هفته قبل در نشست هیات دولت بر اجرای کامل آن تاکید شده است. جلالوندی توضیح داد: هم اینک سرانه مصرف برق در ایران دو هزار و 900 کیلوولت ساعت در سال است که استاندارد جهانی مصرف آن 900 کیلووات ساعت در سال است.

وی عنوان کرد: مصرف آب در کشور ایران 250 لیتر در روز است درحالی‌که میانگین مصف آب در جهان 150 لیتر در روز هدف‌گذاری شده است. مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: میانگین مصرف بنزین هر خودرو در یکصد کیلومتر پیمایش در ایران 10 و هشت دهم لیتر است درحالیکه شاخص استاندارد جهانی مصرف بنزین چهار لیتر برای هر یکصد کیلومتر پیمایش و برای کشورهای پیشرفته تا دولیتر نیز تعریف شده است. جلالوندی یادآور شد: سرانه مصرف گاز در ایران نیز یک هزار و 700 متر مکعب در سال است درحالیکه میانگین مصرف سالانه این ماده سوختی 985 متر مکعب است. همچنین درحالیکه سرانه تولید پسماند در ایران 800 کیلوگرم در سال است این شاخص در سطح جهانی 292 کیلوگرم در سال است که تمامی شاخص‌های مطرح شده نشانگر شکاف عمیق مصرف عادلانه منابع پایه ایران با استانداردهای جهانی است.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: شاخص‌های استقرار مدیریت سبز نهادها و سازمان‌های کشور به عنوان نقشه راه با بسته‌های عملیاتی ذیل آن تدوین شده و تمامی استان‌ها موظف هستند با ایجاد دبیر خانه مدیریت سبز بصورت ویژه مباحث آن را اجرا و نظارت کنند.

جلالوندی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های مهم مدیریت مصرف سبز اجرای تکالیف بیمارستان سبز و ساختمان‌های سبز است که با جدیت در دست اقدام است. مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: الزام استان‌ها در برنامه پنجم توسعه تشکیل هرچه سریعتر دبیرخانه مدیریت مصرف سبز در محیط زیست استان‌ها و نظارت بر تکالیفی است که دستگاه‌های اجرایی باید در قبال این مهم انجام دهند. جلالوندی همچنین از تخصیص بودجه 600 میلیارد ریالی مدیریت و ساماندهی گرد و غبار و تالاب‌ها از محل بودجه عمومی دولت خبر داد.

وی عنوان کرد: این بودجه با اولویت برای برنامه‌های شناسایی، کنترل و مهار بحران گرد و غبار و پیشگیری از خشک شدن تالاب ها، پایش آنلاین و ایجاد و تقویت ایستگاه‌های گردو غبار و نظارت جدی بر این بخش هزینه می‌شود. این مسوول زیست محیطی یادآور شد: استان‌های آلوده کشور به هر میزان که مشارکت استانداری‌ها در مهار منابع آلاینده و کانون‌های گرد و غبار و آلاینده‌های این بخش مشارکت داشته باشند تا دو برابر از محل مذکور به آنان کمک مالی می‌شود.


ثبت نظر

ارسال