رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد

صرف 40 درصد انرژی در بخش خانگی و تجاری

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: 30 درصد اقتصاد دست بخش مسکن کشور است و مصرف انرژی در واحد‌های تجاری و خانگی حدود 40 درصد از کل میزان مصرف انرژی کشور را به خوداختصاص می‌دهد.
  • شنبه 19 بهمن 1392 ساعت 15:11

محمدشکرچی‌زاده در کارگاه تخصصی شهرهای جوان و بهینه‌سازی مصرف انرژی با اشاره به اهمیت صنعت ساخت‌وساز و مسائل مرتبط با آن گفت: ابتدا باید نقش این صنعت به عنوان یکی از ارکان توسعه‌ پایدار کشور مشخص شود. وی افزود: صنعت ساخت‌وساز همواره به عنوان یکی از معیار‌های توسعه کشور‌ها شناخته و اساس پیشرفت و گسترش صنایع دیگر محسوب می‌شود.شکرچی‌زاده گفت: این درحالی است که در کشور هند با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت تنها 21 درصد انرژی در بخش خانگی و 30 درصد در بخش صنعت به مصرف می‌شود.

به گفته وی هم‌اکنون ایران پس از روسیه از نظر شدت مصرف انرژی در جایگاه دوم دنیا قرارگرفته است و در حال حاضر میزان شدت مصرف انرژی در ایران حدود پنج برابر بیش از متوسط جهانی است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در شرایط کنونی برای گرم‌کردن هر یک مترمربع حدود 380 کیلووات ساعت انرژی در ساختمان‌های کشور مورد نیاز است این در حالی است که هم‌اکنون در ساختمان‌های منطقه اسکاندیناوی که از نظر آب و هوایی سردتر از ایران است به ازای هر مترمربع حدود 60 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود.

به گفته شکرچی‌زاده در برخی مناطق سردسیر در ایران به ازای هر مترمربع 560 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود،در حالی که میزان مصرف انرژی به ازای هر مترمربع در بخش ساختمان در اروپا فقط 100 کیلووات ساعت گزارش شده است. وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان پیشرو در امر تحقیقات در بخش ساخت‌وساز طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا تحقیقات کاربردی در زمینه‌ توسعه و ارتقای کیفی ساخت‌وساز را در کشور با مدنظر قرار‌دادن اصول توسعه پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام دهد.

شکرچی زاده افزود: شاید سنگ‌بنای تحول در صنعت ساختمان‌سازی از نظر رعایت ضوابط فنی برای جلوگیری از به هدررفتن انرژی سرمایی و گرمایی، تدوین مقررات و ضوابط فنی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها باشد.وی گفت: این اقدام مهم در سال 1370 برای نخستین بار در کشور با تدوین ضوابط فنی برای پوسته ساختمان (به نام مبحث 19 مقررات ملی ساختمان) آغاز شد و باید پذیرفت که به جز این موارد، کار شایسته دیگری در این زمینه صورت نگرفته بود.

 


ثبت نظر

ارسال