نقشه راه 5 طرح ملی بهینه‌سازی مصرف سوخت آماده است

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از پایان فاز صفر و آماده شدن نقشه راه پنج طرح بزرگ شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 22:5

امید شاکری در گفت و گو با شانا، با بیان این مطلب افزود: با هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و توسعه سامانه MCHP بر پایه فناوری موتور گازسوز، فاز صفر این طرح پایان یافته، پروپوزال آن نهایی شده و در هیأت مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به تصویب رسیده است.
وی در تشریح این طرح گفت: با بکارگیری سامانه تولید همزمان برق، حرارت و برودت (Micro-CHP) در ساختمان‌های مسکونی، راندمان تامین انرژی تا ٨٠ درصد افزایش می‌یابد و با بهره‌برداری از این سامانه، ضمن بهینه‌سازی مصرف انرژی، میزان تولید گازهای NOX، CO2، CO و سایر گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجه کاهش خواهد یافت.
شاکری با تاکید بر اینکه طراحی سامانه Micro-CHP با هدف مدیریت انرژی در بخش ساختمان‌های مسکونی و تجاری، همچنین بومی‌سازی فناوری تولید همزمان حرارت و برق در کشور انجام شده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این سامانه با حداقل 30 درصد کاهش قیمت نسبت به نمونه خارجی آن به بازار عرضه خواهد شد.
وی اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد با در نظر گرفتن ضریب نفوذ 10 درصد، هزینه فرصت حاصل از این طرح سالانه به 260 میلیارد تومان برسد؛ ضمن اینکه با دستیابی به این دانش فنی، دانش‌های فنی محصولات دیگر نظیر CCHP و GHP نیز در دسترس خواهد بود.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه به طرح دستیابی به دانش فنی سامانه بویلر چگالشی (طراحی و ساخت پکیج موتورخانه بر مبنای فناوری‌های پیشرفته) اشاره و تصریح کرد: فاز صفر این طرح نیز به پایان رسیده است و پیش بینی می‌کنیم این سامانه نیز تا دو سال آینده، وارد بازار شود. شاکری تصریح کرد: استفاده از این سامانه راندمان موتورخانه را حداقل 25 درصد افزایش می‌دهد و منجر به کاهش 20 تا 40 درصدی انتشار گازهای آلاینده خروجی نظیر NOX و CO2 خواهد شد. رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، هزینه فرصت سالانه بکارگیری این سامانه را با درنظر گرفتن ضریب نفوذ 10 درصد، 250 میلیون دلار عنوان کرد.
به گفته وی، طرح دستیابی به دانش فنی استفاده و بکارگیری منابع زیست توده جامد به صورت مستقل و ترکیبی با انرژی گرمایشی خورشیدی در مناطق روستایی و کشاورزی، طرح دستیابی به دانش فنی طراحی، ساخت، تست و بهینه‌سازی سیستم ترکیبی فتوولتائیک و حرارتی خورشیدی (PVT) و طرح توسعه فناوری تکنولوژی احتراق در دمای بالا در کوره‌های صنعت نفت از دیگر پروژه‌های مهم و اولویت‌داری هستند که هم اکنون از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دنبال می‌شود و فاز صفر آنها نیز پایان یافته است.
شاکری یادآور شد: با انجام فاز صفر پروژه‌ها، فعالیت‌های لازم برای به ثمر رسیدن طرح به صورت کامل مشخص و شرح خدمات و ظرفیت‌های تحقیقاتی تعیین می‌شود؛ در نهایت نیز پروپوزال طرح، نهایی و نقشه راه آن استخراج خواهد شد که این مراحل برای پنج طرح مذکور اجرایی شده است.


ثبت نظر

ارسال