کاهش آلاینده‌های زیست محیطی با مصرف درست انرژی

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

مدیرکل فنی تولید نیروگاه‌های شرکت توانیر تاکید کرد: با همکاری سازمان محیط زیست دست به دست هم دهیم تا در جهت رفع آلاینده‌های زیست محیطی پیش برویم.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 0:35

غلامرضا مهرداد، مدیر کل فنی تولید نیروگاه‌های شرکت توانیر اظهار کرد: همزمانی این سمینار با شدت آلودگی در همه شهرها مخصوصا شهر تهران اهمیت این موضوع را هرچه بیشتر نشان می‌دهد. مساله محیط زیست و مسائل و مشکلات زیست محیطی، مشکلات جزیره‌ای و تک‌بعدی نیستند و با تمام مشکلات بخش‌های مختلف کشور مرتبط هستند. به همین دلیل نمی‌توان به شکل تک‌بعدی جزیره‌ای به آنها نگاه کرد. وی درباره مشکلات انرژی در کشور تصریح کرد: همه مشکلاتی که در زمینه انرژی در کشور وجود دارد اعم از قیمت‌های انرژی، سوبسید‌هایی که پرداخت می‌شود، وضعیت حمل‌ونقل شهری، الگوی توسعه نیروگاه‌ها، توسعه منابع گاز کشور، بحث استاندارد خودروها وساختمان‌ها همگی به نوعی با مشکلات زیست محیطی کشور مرتبط هستند و بدیهی است که تحت این شرایط دستیابی به راه‌حل‌هایی که بخشی از مشکلات را حل کند می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد.
مهرداد افزود: بدیهی است نشست‌هایی که توسط همه مسوولین برگزار می‌شود با بیان مشکلات این بخش‌ها و ذکر عامل ایجاد شرایط، به سمت حل این معضلات برویم و به یک آرمان مشترک برسیم، البته این به این معنی نیست که بخواهیم آرمانی حرکت کنیم.
مدیر کل فنی تولید نیروگاه‌های شرکت توانیر تاکید کرد: در جلساتی که میان نهادهای مختلف در سازمان محیط زیست تشکیل می‌شود مشکلات بسیار کهنه‌ای مطرح می‌شود که فقط با کمک و دستیابی به اهداف مشترک در بلند‌مدت حل خواهد شد. وی افزود: این نشست‌ها کمک می‌کند برنامه‌های اجرایی را پیش‌بینی کنیم، در زمینه مصرف انرژی و کاهش آن تا سیاست کلان و جامعی وجود نداشته باشند و مردم در این مسیر با انگیزه حرکت نکنند، مشکلات حل نمی‌شود، من تاکید می‌کنم نشست‌های کارشناسی باید برنامه‌هایی را تدوین کند تا اجرایی باشد.
مهرداد در ادامه درباره میزان مصرف تصریح کرد: ما در حال حاضر باید حدود 250 میلیارد کیلووات باید برق تولید کنیم و خط قرمزی داریم که نیاز مصرف باید تامین شود و حدود 95 درصد تولید انرژی توسط نیروگاه‌های حرارتی صورت گیرد و این تولید عملا از سه نوع سوخت گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره تامین می‌شود که نفت کوره که آلاینده‌ترین نوع سوخت است و در طول این سال‌ها ما نیروگاه‌های بخاری را که تنها مصرف‌کننده نفت کوره هستند توسعه ندادیم ولی در عین حال مصرف این نوع سوخت به شدت افزایش پیدا کرده به‌طوری که سال گذشته حدود 14. 5 میلیارد لیتر و سال قبل حدود 10 میلیارد لیتر از این سوخت مصرف شده و امسال میزان مصرف احتمالا به 16. 5 میلیارد لیتر خواهد رسید.
وی افزود: طی سال‌های گذشته توسعه منابع گازی به میزانی صورت نگرفته که در حال حاضر از مجموع 150 میلیون واحد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها 10 میلیون واحد گاز طبیعی تامین می‌شود، بنابراین حدود 140 تا 150 میلیون لیتر سوخت نفت، گاز و نفت کوره باید باشد، سوخت دیگر سوخت نفت گاز است که این سوخت ظرفیت‌اش در داخل محدود است و ما در روز 90 تا 95 میلیون لیتر مصرف داریم که تقریبا معادل تولید کل پالایشگاه‌های کشور است.
می‌بینیم که مسائل زیست محیطی چقدر با مسائل کلان کشور گره خورده است. مدیر کل فنی تولید نیروگاه‌های شرکت توانیر درباره راه‌حل برای بهبود وضعیت آلاینده‌های زیست محیطی کشور اظهار کرد: ما باید به سمت برنامه‌ای برویم که بحث هزینه در آن مطرح باشد در واقع طرح‌هایی مختلفی را تعریف کنیم و اولویت را به طرح‌هایی دهیم که با حداقل هزینه بیشترین بازتولید را در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی داشته باشیم.
مهرداد افزود: ما باید با سازمان محیط زیست که متولی این طرح است و انصافا بسیار با انگیزه حرکت می‌کند دست به دست هم دهیم تا یک برنامه مهم که سهم و هزینه‌اش و دستاورد‌هایش در بخش‌های مختلف مشخص باشد و از این طریق حداقل با سرعت بیشتری در جهت رفع آلاینده‌های زیست محیطی در بخش نیروگاهی حرکت ‌می‌کنیم.
مدیر کل فنی تولید نیروگاه‌های شرکت توانیر در پایان خاطر نشان کرد: تا زمانی که ما به سمت تعدیل مصرف، دسته‌بندی، گروه‌بندی و زمان‌بندی طرح‌هایی نرویم که به این حرکت کمک کند، قادر به رسیدن به نتایجی مدنظر نخواهیم بود.


ثبت نظر

ارسال