قیمت حامل‌های انرژی با قیمت‌های منطقه هماهنگ باشد

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

دکتر محمد‌هاشم پسران اقتصاددان ایرانی، پرداخت نقدی یارانه را تورم‌زا دانست و خواستار اصلاح در نرخ حامل‌های انرژی شد. استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: باید قیمت حامل‌های انرژی با تغییرات قیمت نفت در خلیج فارس و نرخ ارز مطابقت داشته باشد.
  • سه شنبه 8 بهمن 1392 ساعت 23:57

وی همچنین هدفمندی یارانه‌ها را ضروری دانست و افزود: مشکل این است که قانون هدفمندی به ویژه درباره حامل‌های انرژی درست اجرا نشد در حالی که باید نسبت قیمت انرژی با (فوب) خلیج فارس در نظر گرفته شود و اجازه دهیم سیاست انرژی مطابق با نرخ‌های منطقه‌ای متغیر باشد. وی درباره نرخ بنزین هم گفت: می‌توان قیمت بنزین را در یک استان بالا و در استان دیگر به تناسب اقلیم و اقتصاد منطقه پایین نگاه داشت و حتی می‌توان قیمت بنزین را در بالای کلانشهری مانند تهران با نرخی متفاوت عرضه کرد. کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد گفت: با توجه به تحریم، فرصت مناسبی برای کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفت است و باید مالیات بر خانه‌های گران قیمت اخذ شود و پولدارها بیشتر مالیات دهند. محمد‌هاشم پسران اقتصاددان ایرانی کاندیدای جایزه نوبل اقتصادی اقتصاددان دانشگاه کمبریج لندن با بیان اینکه باید توسعه سیاست‌های مالیاتی در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که کشور رکود تورمی‌دارد درآمدهای دولت کاهش یافته و در این شرایط کارایی مالیاتی باید افزایش یابد و دولت روی این بخش تمرکز کند و این موضوع به آن معنا نیست که پایه مالیاتی افزایش یابد.
این اقتصاددان تأکید کرد: خانه‌های گران‌قیمتی که در شمال شهر وجود دارند و توسط ثروتمندان خرید و فروش می‌شوند باید مالیات بیشتری بدهند. پسران افزود: در ایران از پولدارها مالیات کمتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا اخذ می‌شود و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که فشار مالیاتی روی مردمی‌باشد که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال