ساخت نانوباتری انعطاف‌پذیر با قابلیت مونتاژ

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

محققان موسسه فناوری نیوجرسی با استفاده از نانولوله‌های کربنی و میکروذرات موفق به ساخت باتری انعطاف‌پذیری شدند که می‌توان آن را در ابعاد مختلف تولید کرد.
  • سه شنبه 8 بهمن 1392 ساعت 23:55

مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر مجهز به دیودهای ‌نشر نور آلی (OLED) هستند. در صورت تولید این نمایشگرها می‌توان تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و تلویزیون‌های انعطاف‌پذیر ساخت. باتری جدید می‌تواند برای ساخت این نمایشگرها بسیار مفید باشد.
 سومنات میترا از محققان این پروژه می‌گوید: این باتری را می‌توان در ابعاد یک سوزن یا به بزرگی یک فرش تولید کرد؛ بنابراین می‌توان گفت که کاربردهای این باتری بسیار وسیع است. شما این باتری را می‌توانید بصورت بدنه خودرو طراحی کنید و در عین حال از آن برای تامین انرژی خودرو نیز استفاده کنید. به نوشته سایت نانو، محققان این پروژه فناوری تولید این باتری را بصورت پتنت درآورده و در حال ثبت آن هستند. در ساخت این باتری ژیکیان وونگ، دانشجوی دکتری شیمی این موسسه نیز با میترا همکاری کرده است. یکی از نکات جالب در این پروژه آن است که می‌تواند توسط خود مشتریان نیز تولید شود. در واقع قطعات مختلف باتری بصورت یک کیت در آمده و مونتاژ آن توسط مصرف‌کننده انجام شود. میترا می‌گوید: ما از نانولوله‌های کربنی برای تولید این باتری استفاده کردیم، این که می‌توان از این نانوساختار در تولید یک فناوری جدید استفاده کرد، بسیار جالب توجه است.


ثبت نظر

ارسال