امکان صرفه‌جویی روزانه 20 میلیون متر معکب گاز در ایران

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

معاون وزیر نفت با اعلام این که استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع منافع ملی را به خطر می‌اندازد، راهکارهای صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی را تشریح کرد.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 11:40

محمدرضا عراقی گفت: به دلیل اینکه حجم تولید گاز نسبت به مصرف کمتر است مجبور به تغییر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع از گاز به میان تقطیری (گازوییل و نفت کوره) در فصل زمستان هستیم تا بتوان گاز بخش خانگی را تامین کرد. وی با اشاره به این که در فصل زمستان معادل روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز در صنایع و نیروگاه‌ها سوخت میان تقطیری سوزانده می‌شود اظهار کرد: تغییر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع از گاز به سوخت مایع علاوه بر آلودگی هوا، منافع ملی را هم به خطر می‌اندازد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که سیاست وزارت نفت این است که بین تولید و مصرف گاز تعادل ایجاد کند گفت: در حال حاضر 20 میلیون خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند که اگر هر خانواده روزانه یک متر مکعب گاز صرفه‌جویی کند روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

عراقی در مورد راهکارهای صرفه‌جویی گاز در بخش خانگی توضیح داد: صرفه‌جویی در بخش خانگی به سادگی امکان‌پذیر است؛ چرا که تنها با پوشیدن لباس مناسب، نصب پرده‌های ضخیم، کم کردن شعله بخاری‌ها و خاموش کردن شوفاژ در اتاق‌های بدون استفاده می‌توان در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.

او در مورد صرفه‌جویی گاز در صنایع و نیروگاه‌ها هم گفت: در این شرایط امکان صرفه‌جویی در این واحد‌ها وجود ندارد؛ چرا که نیاز به کار زیادی دارد اما در این زمینه هم می‌توان کارهای زیادی انجام داد. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران شدت مصرف انرژی را در ایران بسیار بالا اعلام کرد و گفت: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به قاره افریقا 1. 5 برابر و نسبت به ژاپن 15 برابر است. 


ثبت نظر

ارسال