یخچال‌ها 28 درصد از برق خانوارها را مصرف می‌کنند

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

رئیس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انر‍ژی(سابا)، گفت: ارتقای هر پله رتبه انرژی 14 درصد کاهش مصرف را به دنبال دارد و با اجرای این برنامه می‌توان به طور متوسط 400 مگاوات بار مصرف برق کشور را کاهش داد.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 17:2

 رئیس گروه ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی(سابا)، گفت: یخچال ها 28 درصد از مصرف برق خانوارها را به خود اختصاص می‌دهند. مهندس احمدرضا توکلی با بیان اینکه در زمان کنونی مدل اغلب مبردهای یخچال های موجود در بازار R134a است، گفت: این مدل به منظور رعایت الگوهای زیست محیطی جایگزین مدلهای R22 an است.

احمد رضا توکلی ادامه داد: در حال حاضر هم مبردهای R600a جایگزین مدل‌های R134a می‌شود که با جایگزینی این مبردها رتبه انرژی یخچال ها حداقل یک تا سه پله ارتقا می‌یابند. وی گفت: ارتقای هر پله رتبه انرژی 14 درصد کاهش مصرف را به دنبال دارد و با اجرای این برنامه می‌توان به طور متوسط 400 مگاوات بار مصرف برق کشور را کاهش داد. وی یادآورشد: علاوه بر این، این مبردها مسائل زیست محیطی را هم رعایت کرده و مورد تائید سازمانهای زیست محیطی مربوطه است و لایه اوزن را تخریب نمی‌کند. توکلی افزود: دفتر لایه ازون سازمان محیط زیست هم از اجرای این برنامه‌ها حمایت می‌کند و در جایگزینی این مبردها هم مسائل زیست محیطی و هم مباحث صرفه جویی انرژی مد نظر قرار دارد. او ادامه داد: در همین راستا فراخوانی صادر شده و سه چهار کارخانه اعلام‌آمادگی کردند و امیدواریم اوایل سال آینده کارخانجات خط تولید مبردهای خود را تبدیل کنند. به گفته وی عمده نگرانی کارخانجات در استفاده از مبردهایR600a ترس از اشتعال است و با وجود اینکه حجم گاز در هر یخچال خطری ندارد اما در خط تولید ممکن است خطراتی داشته باشد و بنابراین باید برای تجهیز ایمنی و ارتقای آن هزینه کرد.

وی یادآور شد: سابا تسهیلاتی کم بهره و بدون بهره به کارخانجات می‌دهد و در این راستا برای ارتقای رتبه انرژی رتبه یخچال ها ازB به A حدود 30 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و اگر طرح به تصویب برسد سابا تسهیلات لازم را در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد. 


ثبت نظر

ارسال