450 میلیارد دلار؛ مصرف روزانه انرژی‌ در ایران

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

پنجره ایرانیان:معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری گفت: مصرف انرژی روزانه در کشور 450 میلیارد دلار است و معادل 5/2 میلیون بشکه گاز در کشور مصرف می‌شود.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 16:14

علی وطنی، در نخستین کنفرانس ملی نفت و گاز ایران در دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان، اظهار داشت: یک از سرمایه‌های اصلی هر کشور منابع زیرزمینی آن نیست، بلکه بزرگترین منبع سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن کشور است. وی افزود: ملت ایران از نظر معیشت اقتصادی در رنج هستند، اما از مسئولان و نظام خود با تمام وجود حمایت و دفاع می‌کنند.

وطنی ادامه داد: تعریف توسعه پایدار این است که‌ نیازهای نسل امروز را بدون به خطر انداختن فرصت‌های آن برای تامین، نیازهای نسل‌های آینده تامین کند و این منوط به رشد علم همراه عمل است. معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نوآوری مهم‌ترین شاخص تمایز اقتصاد تولید محور و اقتصاد صنعت محور است، بیان داشت: زیربنای نوآوری به کارگیری علم و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت تولیدمحور نیز باید برنامه‌های کشور بر اساس ظرفیت‌سازی تولید و ازدیاد برداشت باشد، ابراز داشت: با این کار می‌توانیم قدرت چانه‌زنی خود را در اقتصاد جهان بالا ببریم. وطنی تصریح کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور ما باید مقام اول در فناوری در تمام‌ رشته‌های دنیا را از آن خود کنیم.

وی بیان داشت: توسعه یافتگی به شدت به فناوری و دانش ارتباط دارد، باید همه از افزایش سهم تحقیقات کشور حمایت کنیم‌ تا به جایگاهی که در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است برسیم. این مسئول با اشاره به اینکه شکل‌گیری ستاد نفت و گاز و انرژی در رأس برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، تصریح کرد: حداقل 600 میلیارد ریال برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است.

وطنی با اشاره به اینکه تلاش ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت و پشتیبانی از پژوهش‌های فناوری است، گفت: تشکیل ستادهای بزرگی مانند نانو، بایو و هوا فضا در کشور رشد خوبی در چند سال اخیر به دلیل نگاه فرابخشی داشته است. وی عنوان کرد: سیاست راهبردی ما در این معاونت فرابخشی و فرادستگاهی است و تلاش می‌کنیم به عنوان چتر حمایتی در این عرصه فعالیت کنیم.

وطنی اذعان داشت: از تمام ظرفیت‌های خود در راستای حمایت از توسعه صنایع پتروشیمی در بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و معافیت‌های مالی و تسهیلات تشویقی از جمله مواردی است که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. وی افزود: ما باید سعی کنیم وابستگی به صنعت نفت را کاهش دهیم و باید تلاش خود را در راستای صنعت نفت فناوری‌محور قرار دهیم.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراز داشت: 800 میلیارد بشکه نفت در کشورهای اسلامی قرار دارد. وطنی با اشاره به اینکه ایران رتبه اول جهان را در زمینه ذخیره گاز دارد، بیان کرد: بیش از 70 درصد ذخایر گاز جهان بین شمال ایران و روسیه و جنوب ایران و قطر قرار دارد و اقدامات سیاسی اروپا و آمریکا در رابطه با کشورهای خاورمیانه و به ویژه در رابطه با ایران به همین دلیل است.

وی تأکید کرد: 450 میلیارد دلار روزانه مصرف انرژی در کشور است و روزانه معادل 2.5 میلیون بشکه مصرف گاز در کشور ما است. معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عنوان کرد: 80 درصد پمپ و کمپرسور که در صنعت نفت استفاده می‌شود از خارج کشور می‌آید و ما وابسته هستیم. وطنی در پایان بیان کرد: در بحث توسعه صنعت نفت و گاز 7 میلیون فرآیند تا‌کنون در جهان شناخته شده است. 


ثبت نظر

ارسال