امکان کاهش 50 درصدی مصرف برق در ساختمان‌های دولتی

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

پنجره ایرانیان: کارشناس ارشد انرژی گفت: با استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند در تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و روشنایی‌ها می‌توان مصرف سالانه را از 582 کیلووات ساعت به 290 کیلووات ساعت کاهش داد.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 16:5

 همایش مدیریت مصرف انرژِی با هدف آشنایی کارشناسان و نمایندگان دستگاههای اجرایی با ساماندهی کنترل هوشمند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در ادارات دولتی و سازمان‌ها در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین برگزار شد.

سید مهدی طاهری در این همایش گفت: به دلیل ارزان بودن سیستم‌های سنتی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بیشتر مردم علاقمند استفاده از این امکانات در ساختمان‌های مسکونی و اداری هستند اما در درازمدت شاهد افزایش هزینه‌های مصرف انرژی در این اماکن هستیم. وی افزود: بیشترین انرژی در کشورمان در بخش کشاورزی و ساختمان‌های ادارات هدر می‌رود که در بخش موتورخانه، سیستم سرمایشی و گرمایشی است که به دلیل نوسان شدید دمایی در ماههای سرد سال موتورخانه‌های سنتی قادر به پاسخگویی به نیازها نیستند. کارشناس ارشد انرژِی بیان کرد: یکی از راههای کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های آن استفاده از سیستم‌های کنترل هوشمند است که با توجه به شرایط اقلیمی و توجیه اقتصادی این کار زمینه صرفه جویی قابل توجهی را فراهم می‌کند. طاهری یادآورشد: اجرای این طرح در بخشهای مختلف از 10 تا 60 درصد به کاهش مصرف و هزینه انرژی کمک می‌کند و بازگشت سرمایه خرید و نصب تجهیزات آن نیز بین یک تا چهار ماه قابل بازگشت است.

این کارشناس اظهارداشت: با شناسایی گلوگاههای هدر رفت انرژی می‌توان با بهره گیری از سیستم‌های هوشمند نسبت به مدیریت مصرف بهینه اقدام کرد. طاهری گفت: در حال حاضر 53 درصد انرژی در ساختمان‌ها، 32 درصد در بخش صنعت، 13 درصد کشاورزی و دو درصد در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود و در حالی که باید این انرژی در بخش تولید مصرف شود در سایر قسمتها هدر می‌رود. کارشناس ارشد انرژی تصریح کرد: اگر بتوانیم مصرف سوخت‌های فسیلی را کنترل کنیم قادریم از آبهای زیرزمینی هم صیانت کنیم تا آیندگان دچار مشکل نشوند.


ثبت نظر

ارسال