طرح جامع انرژی ایران به خط پایان نزدیک می‌شود

34 پروژه طرح جامع انرژی کشور به کارفرمایی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و با همت موسسه مطالعات بین المللی انرژی، با پیشرفت صددرصدی به اتمام رسید و هم اکنون نتایج این پروژه‌ها در حال نهایی شدن است.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:34

عبدالرضا اسدی؛ معاون نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‌ها در مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار NIOC با بیان این مطلب افزود: طرح جامع انرژی کشور با هدف تدوین چشم انداز انرژی و طراحی مدل بهینه عرضه و تقاضای انرژی کشور و تدوین سند راهبردی مدیریت جامع انرژی کشور در افق چشم انداز 1404 در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد با درنظرگرفتن تغییر جهت‌های ساختاری سیاست‌های کلی مصوب نظام و تحقق اهداف مصوب شورای عالی انرژی، طراحی و اجرای مدل بهینه تقاضای انرژی در طول مدت و پس از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و طراحی و اجرای مدل بهینه عرضه انواع حامل‌های انرژی متناسب با تقاضای کل، هدایت شاخص شدت انرژی به سمت شرایط مطلوب صورت بگیرد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تدوین سند انرژی کشور خبر داد وگفت: در این راستا مقرر شد تا با همکاری معاونت علمی و دستگاه‌های مرتبط کار مطالعاتی عمیقی در حوزه‌ انرژِی‌های فسیلی، هسته‌ای و تجدید پذیر صورت گیرد. منصور کبگانیان در حاشیه جلسه سی و نهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران تهیه و تدوین سند انرژی کشور را از موضوعات مطرح شده در این جلسه دانست و یادآور شد: در این سند به انرژی‌هایی چون انرژی‌های فسیلی، تجدید پذیر، هسته‌ای و بازیافت انرژی تاکید و توجه خواهد شد. وی ادامه داد: در این جلسه از سوی دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهادات خوبی ارائه شد از این رو مقرر شد تا با همکاری این معاونت، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و وزارتخانه‌های مرتبط چون نیرو، نفت و سازمان انرژی‌ اتمی مطالعات عمیقی در این زمینه انجام شود. طرح جامع انرژی کشور در آبان ماه سال 87 به درخواست رییس وقت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به وزیر نفت وقت ارائه شد و وزارت نفت، تامین مالی پروژه را بر عهده گرفت و موسسه مطالعات بین المللی انرژی نیز به عنوان مجری انتخاب شد. هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز در خردادماه سال 88، مصوبه اجرای طرح جامع انرژی کشور را تصویب کرد و اعتبار طرح از محل منابع داخلی این شرکت تامین شد.

پیرو تامین اعتبار، تفاهمنامه مربوطه در اسفندماه همان سال، بین شرکت ملی نفت ایران و موسسه مطالعات بین المللی انرژی منعقد و مدت زمان اجرای آن، سه سال درنظر گرفته شد. همچنین مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، به عنوان کارفرما انتخاب شد.

گفتنی است انجام مطالعات طرح جامع انرژی کشور توسط دانشگاه استنفورد به کارفرمایی وزارت نیرو در سال 1356، انجام مطالعات جامع انرژی با همکاری دانشگاه شریف به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال 1373، مطالعات عرضه و تقاضای نفت و فراورده‌های نفتی در افق 1404 توسط وزارت نفت در سال 1382، مطالعات برنامه توسعه برق کشور در افق 1404 توسط وزارت نیرو در سال 1386 و چشم انداز آینده صنعت نفت در افق 1404 توسط وزارت نفت در سال 1386 اشاره کرد. 


ثبت نظر

ارسال