تدوین سناریوهای مختلف قیمت حامل‌های انرژی

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 74، آذرماه 1392

پنجره ایرانیان: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها به قدری شریف و نجیب هستند که یک ساعت مانده به ساعت 24 پای باجه‌ها صف می‌بندند تا یارانه خود را دریافت کنند، گفت: برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، دولت سناریوهای مختلفی را در افزایش و یا تثبیت قیمت حامل‌های انرژی بررسی خواهد کرد اما در حال حاضر شتاب گذشته رشد تورم مهار شده است.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:33

محمدرضا نوبخت خاطر نشان کرد: پیشنهاد حذف 30 درصد از جمعیت یارانه بگیر جامعه در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت به نحوی که اگر مجلس هم آن را مورد تصویب قرار دهد دولت برای انجام آن مکلف خواهد شد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه مهم‌ترین اصلاحاتی که در قانون بودجه 92 صورت گرفت چیست؟ بیان داشت: دولت 3 خواسته معقول را به مجلس پیشنهاد کرد تا مورد تایید قرار گیرد؛ نخست آنکه همه آمارها نشان می‌داد که منابعی که در بودجه سال 92 پیش‌بینی شده بود تحقق پیدا نکرده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در 6 ماهه اول سال جاری مشخص شد که این منابع قابل تحقق نیست خاطر‌نشان کرد: تدبیر این دولت هم در این بود که از مجلس اجازه بگیرد تا سقف بودجه را به اندازه منابع قابل تحقق تقلیل بدهد و همه دستگاه‌ها هم نیز تا پایان سال به اندازه مورد نیاز هزینه کنند. نوبخت با اشاره به اینکه باید به همان اندازه که درآمد حاصل شده ردیف‌ها نیز تقلیل پیدا کند افزود: سه هزار طرح عمرانی در کشور وجود دارد که اگر بنا باشد به همه طرح‌ها به یک اندازه پول داده شود هیچ یک از آنها اجرایی نخواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: قطعا برای اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در مرحله دوم و برای بودجه 93 اقدام بهینه‌ای را انجام خواهیم داد.

 نوبخت با بیان اینکه اگر وضع موجود را مطلوب نمی‌دانیم نباید کار را بدتر کنیم اظهار داشت: مردم به تدبیر این دولت امید بسته‌اند پس باید کار را بهتر از گذشته انجام دهیم. نوبخت با تاکید بر استفاده دولت از همه ظرفیت‌های کارشناسان افزود: ما تمام اعداد و ارقام را در خصوص حامل‌های انرژی بررسی می‌کنیم. اینکه اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند چه خواهد شد و یا اگر ثابت بماند چه می‌شود؟

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه افرادی که از لیست یارانه بگیران حذف می‌شوند چگونه شناسایی خواهند شد؟ ادامه داد: ما همه حالت‌های ممکن برای بهتر کردن شیوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در دستور کارمان قرار داده‌ایم. وی با اشاره به اینکه بیش از 3500 میلیارد تومان میان خانوارها توزیع می‌شود گفت: بدون تردید برای برخی از این خانوارها این عدد تعیین کننده است به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها به قدری شریف و نجیب هستند که یک ساعت مانده به ساعت 24 پای باجه‌ها صف می‌بندند تا پول دریافت کنند.

نوبخت با بیان اینکه انصاف نیست که ما بخواهیم پول آنها را دیر بدهیم و یا حذف کنیم، خاطر نشان ساخت: برای برخی از خانوارها 45 هزار تومان در زندگی‌شان نقشی ایفا نمی‌کند، بنابراین اگر این مبالغ جمع شود چیزی در حدود 2 هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توان این مبالغ را برای مصارف مختلفی از جمله آبادانی راه‌ها، جاده‌ها، اتوبان‌ها و .... مصرف کرد.

وی تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید این انتظار نیست نسنجیده و بدون اینکه آثار سوء آن را برخانوارها ببینند بخواهند شروع به انجام کاری بکنند. نوبخت با اشاره به اینکه اگر در اجرای این طرح مشاهده شد که لطماتی به تعدادی از خانوارها وارد می‌شود، آن را به مجلس گزارش خواهیم داد افزود: ما فرزندان این ملت هستیم و مطمئنا معقول کار می‌کنیم تا خیر به ملت برسد.

نوبخت با تاکید بر اینکه باید به همه خانوارهای ایرانی یارانه متناسب با درآمدهایشان پرداخت می‌شد افزود: برای فاز اول اجرای این قانون، تقسیم مساوی پرداخت یارانه‌ها در نظر گرفته شده بود. 


ثبت نظر

ارسال