حذف جیوه در تولید انرژی به تایید جهانی رسید

پنجره ایرانیان:در کنفرانس نمایندگان تام الاختیار دولت ها که با حضور نمایندگانی از 139 کشور جهان در کشور ژاپن برگزار شد کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه به تصویب رسید.
  • جمعه 1 آذر 1392 ساعت 15:30

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران در متن این کنوانسیون که طی 2 سال مذاکرات فشرده توسط کمیتۀ مذاکراتی بین الدولی آماده شده بود به اتفاق آراء کشورهای عضو مکلف شدند تا استفاده از جیوه و ترکیبات آن را در صنایع مختلف کاهش داده و تا سال 2020 میلادی به طور کامل حذف کنند. پس از تصویب کنوانسیون و اعلامیۀ سیاسی، 92 کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون میناماتا و اعلامیۀ سیاسی آن را امضاء کردند و پس از آن، هیأت های شرکت کننده در سخنرانی هایی به تشریح مواضع و دیدگاه های خود در ارتباط با این موضوع پرداختند. همچنین هادی فرجوند، دبیر مجمع ملی کنوانسیون های شیمیایی ایران نیز در این مراسم پیام دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان را قرائت کرد.

براساس کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه، کشورهای عضو متعهد شدند کاربرد این فلز سنگین و ترکیبات و محصولات آن را در باتری ها، سوییچ ها، رله ها، لامپ های فلورسنت، صابون ها و مواد آرایشی، برخی اقلام پزشکی شامل دماسنج، فشارسنج و بهره برداری از معادن طلا با مقیاس کوچک و معادن جیوه متوقف کند. همچنین کشورهای توسعه یافته متعهد شدند تا نسبت به همکاری های بین المللی و ارائۀ کمک های مالی، فنی و انتقال تکنولوژیهای جایگزین جیوه به کشورهای درحال توسعه اقدام کنند. کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه اولین کنوانسیون جهانی برای حفظ محیط زیست و سلامت در دهۀ اخیر است


ثبت نظر

ارسال