اتاق بازرگانی دیگر «کارت بازرگانی» صادر نمی‌کند

پنجره‌ایرانیان؛ چند روز قبل با اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، صدور کارت بازرگانی جدید در سامانه اتاق بازرگانی ایران متوقف شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تمدید کارت‌های بازرگانی نیز از ۱۵ مردادماه دیگر در سایت اتاق بازرگانی امکان‌پذیر نیست.
  • شنبه 11 مرداد 1399 ساعت 13:41

به گزارش ایسنا، بر اساس ابلاغیه‌ای که حمید زادبوم به روسای سازمان‌های صمت ارسال کرده، ازاین‌پس صدور کارت‌های بازرگانی جدید صرفا از طریق سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام خواهد شد و تمدید زمان کارت‌های بازرگانی قبلی نیز از طریق همین سایت ممکن می‌شود.

با اجرایی شدن این بخش‌نامه جدید، تعدادی از فعالان بخش خصوصی ابراز نگرانی کردند که این برنامه دولت، گامی جدید در مسیر محدود کردن فعالیت بخش غیردولتی و افزایش تصدی‌گری است؛ موضوعی که کیوان کاشفی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران آن را رد کرده است.

او توضیح داده: این‌طور از برخی خبرها برداشت می‌شود که اتاق بازرگانی دیگر مسئولیت صدور کارت بازرگانی را بر عهده ندارد و این فرآیند به‌طور کامل به وزارت صنعت واگذارشده است که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. بلکه اتاق بازرگانی همچنان یکی از امضاکننده‌های اصلی صدور کارت بازرگانی است و بحث‌های مربوط به کارت عضویت و تشکیل پرونده مانند قبل در اتاق ایران پیگیری می‌شود. وزارت صنعت از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی» در نظر دارد صدور و تمدید کارت بازرگانی را پیگیری کند تا نظارت بیشتری هم در همین خصوص به عمل آید.

تا پیش‌ازاین نیز صدور نهایی کارت‌های بازرگانی، اصطلاحا فرایندی دو امضایی را طی می‌کرد؛ یعنی ابتدا اتاق بازرگانی بخشی از فرایند ثبت‌نام و اعتبارسنجی را انجام می‌داد و سپس وزارت صنعت پس از تایید اتاق، صدور کارت بازرگانی جدید را نهایی می‌کرد. در چارچوب جدید نیز به نظر همین روال ادامه دارد.

کاشفی در این زمینه عنوان کرد که بر اساس دستورالعمل جدید، متقاضیان ابتدا درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند و پس‌ازاینکه وزارت صنعت استعلام‌های لازم را انجام داد و مدارک متقاضی را تائید کرد، اطلاعات متقاضیان برای تشکیل پرونده فیزیکی به اتاق ایران ارسال می‌شود. پس از ارسال اطلاعات متقاضیان صدور کارت بازرگانی از وزارت صنعت به اتاق ایران، اتاق برای تائید نهایی و تکمیل پرونده فیزیکی متقاضیان، اقدامات قبلی خود را که شامل بررسی محل، بررسی اسناد، دوره‌های آموزشی، مصاحبه حضوری و احراز هویت است انجام خواهد داد و درصورتی‌که مغایرتی در تکمیل پرونده وجود نداشته باشد، پرونده متقاضی پس از امضا برای تائید نهایی به وزارت صنعت ارسال خواهد شد.

به‌این‌ترتیب، به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی چندان نیز از بخشنامه جدید ناراضی نیست، زیرا از سال ۹۷ که بحث بازگشت ارز و مسائلی مانند کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف یا اجاره‌ای مطرح شد، بسیاری از این اتهام را متوجه اتاق بازرگانی کردند که بدون توجه به میزان اعتبار افراد به آن‌ها کارت بازرگانی داده و بخش زیادی از ارز حاصل از صادرات از طریق همین افراد به کشور بازنگشته است.

ازاین‌رو، با محوریت یافتن سامانه یکپارچه اعتبار سنجی، ازاین‌پس از سویی اتاق بازرگانی همچنان بحث‌های اجرایی اعتبارسنجی را پیگیری می‌کند و از سوی دیگر با مطرح‌شدن وزارت صمت، مسئولیت صدور این کارت‌ها، رسما میان دولت و بخش خصوصی تقسیم خواهد شد.

 


ثبت نظر

ارسال