تا پایان امسال بافت‌های صنعتی غیرمجاز تهران ساماندهی می‌شود

پنجره ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران اظهار کرد: ۴۷ بافت صنعتی در سطح استان تهران پراکنده‌اند و تعداد زیادی از این واحدهای صنعتی بدون مجوز در کنار یکدیگر قرار گرفته و رشد کرده‌اند؛ البته در بین آن‌ها واحدهای خیلی خوب و برند نیز وجود دارند که در کشور نمونه‌اند، اما برای دریافت مجوز کار و پروانه بهره‌برداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.
  • سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 9:51

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، صابر پرنیان افزود: پیش‌بینی می‌شود با تصویب کلیات این طرح در هیئت دولت و مشخص شدن محدوده‌ها، ساماندهی این بافت‌های صنعتی تا پایان امسال انجام شود.

 

نحوه اجرای طرح

وی درباره جزئیات این طرح نیز تأکید کرد: بعد از مصوبه دولت، تک‌تک این واحدها را پایش و نحوه ساماندهی با این بافت‌ها مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با اشاره به این‌که ساماندهی این واحدها در چند محور صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به نوع فعالیت و مباحث زیست‌محیطی، برخی از این واحدها باید به شهرک‌های صنعتی مصوب دولتی انتقال داده شوند، زیرا این واحدها در کنار زیستگاه‌های انسانی قرار داشته و با رشد شهرها به مناطق مسکونی چسبیده‌اند که باید برخی منتقل شده یا با کنترل‌های لازم، مجوز فعالیت دریافت کرده و برخی نیز تخریب شوند.

 

طرح در چه مرحله‌ای است؟

پرنیان با اشاره به این‌که پرونده این واحدهای صنعتی به هیئت دولت رفته و در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است، اضافه کرد: با تصویب هیئت دولت مبنی بر تبدیل این بافت‌ها به شهرک‌ صنعتی، این شرکت بر اساس نوع واحدهای استقرار یافته، رصد و پالایش لازم را انجام داده و این واحدها منتقل، کنترل آلودگی و یا تخریب می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که در مرحله نخست ساماندهی ۵ بافت صنعتی شهرستان پردیس در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و این کار حداکثر تا ۲ ‌ماه آینده صورت می‌گیرد، ادامه داد: ساماندهی بقیه بافت‌های صنعتی تهران در چارچوب یک طرح و به‌صورت یکجا به دولت ارائه شده و طبق دستوری که معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرای مربوط داده‌، با برگزاری جلسات بررسی این طرح، نتایج آن ابلاغ خواهد شد. ازآن‌پس دستگاه‌های مجری اجازه شکل‌گیری بافت‌های صنعتی غیرمجاز در استان تهران را نخواهند داد که با این روند تا پایان امسال همه بافت‌های صنعتی غیرمجاز تهران ساماندهی می‌شود.

 

ساماندهی در چارچوب برنامه جامع و آمایش سرزمین تهران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با بیان این‌که ساماندهی این بافت‌های صنعتی در ذیل برنامه جامع و آمایش سرزمین تهران صورت می‌گیرد، افزود: در این ساماندهی همه ملاحظات شهرسازی و آمایش سرزمینی استان تهران لحاظ شده است. وقتی به این واحدها پروانه شهرک خصوصی داده می‌شود، موظف هستند تا با تشکیل هیئت‌مدیره از بین خودشان نسبت به ساماندهی، ارائه مجوز ساخت و توسعه اقدام کنند.

به گفته پرنیان، با این ساماندهی، بافت‌های صنعتی مذکور از قانون شهرداری‌ها معاف شده و واحدهای شناسنامه‌دار می‌توانند به‌عنوان یک واحد صنعتی دارای مجوز به دنبال تولید باشند.

وی با بیان این‌که برخی از بافت‌های صنعتی مانند ۱۰۰ واحد صنعتی جاجرود در بستر رودخانه‌ها فعالیت می‌کنند که باید حتماً انتقال داده شوند، گفت: نباید چنین بافت صنعتی‌ای در بستر رودخانه شکل می‌گرفت و با این انتقال، ساماندهی و قانونمند کردن بنگاه‌های مذکور، رونق تولید و اشتغال فراهم می‌شود. درواقع این ساماندهی گام بلندی است که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و اکنون استاندار تهران این موضوع را پیگیری و در کارگروه زیربنایی دولت مطرح کرده است.

 

پراکندگی جغرافیایی بافت‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در مورد پراکندگی جغرافیایی این واحدها در سطح این استان نیز اظهار کرد: اگرچه برخی از این واحدها در شرق و شمال شرق تهران نیز وجود دارند، اما بیشتر واحدهای صنعتی مذکور در غرب، جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب تهران است. مثلاً در شهرستان پردیس ۵ بافت صنعتی با حدود ۹ هزار واحد صنفی، صنعتی و میزان اشتغال ۷۵ هزار نفر وجود دارد. همچنین ۵ واحد در شهرستان قدس، ۴ واحد در شهرستان ورامین، شهرری و سایر مناطق اطراف استان پراکنده و جمعاً ۲۲۵ هزار نفر در این واحدها مشغول به‌ کار هستند.


ثبت نظر

ارسال