وضعیت شبکۀ هوشمند در شرکت‌‌های برق آمریکا

  • سه شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 12:33

وضعیت شبکۀ هوشمند در شرکت‌‌های برق ایالت متحدۀ آمریکا نشان می‌دهد که یکپارچه‌‌سازی سیستم‌‌های کاربردی، تأمین بودجۀ کافی، مدیریت و استفادۀ بهینه از اطلاعات از بزرگ‌ترین چالش‌‌های فن‌‌آوری برای استقرار شبکۀ هوشمند است. بر اساس نظرسنجی که در ماه‌های می ‌و ژوئن سال 2014 توسط موسسه Zyprme و اجلاس شبکه‌ هوشمند شهری با طرح 51 سؤال در زمینۀ شبکۀ هوشمند در ایالات متحدۀ آمریکا انجام شده ، در مجموع 91 شرکت برق وابسته به شهرداری به آن پاسخ داد‌ه‌اند، این نتایج به دست آمده است:
وضعیت استقرار شبکۀ هوشمند برای 42 درصد از شرکت‌‌ها در مرحلۀ برنامه‌ریزی و تحقیقات، 24 درصد استقرار یافته و 15 درصد برنامه برای پیاده‌سازی در مقیاس وسیع، 15 درصد برنامه برای پروژه‌‌های پایلوت و 2 درصد بودجۀ مصوب است و تنها 3 درصد از این شرکت‌‌ها استراتژی ندارند.
97 درصد از شرکت‌‌های برق، نگرانی‌‌هایی را در مدیریت، ذخیره‌سازی و استفادۀ مؤثر از داده‌‌های شبکۀ هوشمند دارند.
مهم‌ترین حوزۀ کاربردی شبکۀ هوشمند برای شرکت‌‌های ایالات متحدۀ آمریکا، قرائت خودکار (AMR) و زیرساخت هوشمند اندازه‌گیری (AMI) (85 درصد)، مدیریت اطلاعات اندازه‌گیری(59 درصد) و اتوماسیون توزیع (54 درصد) است.
چالش عمده برای استقرار شبکۀ هوشمند، برای 44 درصد از شرکت‌‌های برق محدودیت‌‌های بودج‌های می‌باشد.
همچنین 16 درصد از شرکت‌‌ها، فقدان کارکنان مجرب و 12 درصد بلوغ و در دسترس بودن تکنولوژی و 8 درصد نبود استاندارد‌‌های قابلیت همکاری را چالش استقرار شبکه هوشمند خود دانسته‌اند.
پروژه‌‌های شبکه هوشمند در پنج سال آینده، برای 47 درصد از این شرکت‌‌ها دارای اولویت متوسط، برای 37 درصد آن‌‌ها دارای اولویت بالا، برای 11 درصد دارای اولویت کم و تن‌ها برای 4 درصد اولویتی ندارد.
بیش‌تر آموزش‌‌های شرکت‌‌های برق در مورد مزایای شبکۀ هوشمند: در زمینۀ کاهش هزینه برای مشترکین(52 درصد)، افزایش مشارکت مشترکین (43 درصد)، کاهش اوج بار(37 درصد) و 36 درصد از شرکت‌‌ها تلاشی برای جلب مشارکت مشترکین نداشته‌اند.
در حدود نیمی از شرکت‌‌ها (48 درصد) حداقل یک شبکه AMI پیاده‌سازی نمود‌ه‌اند.
میزان مشارکت مشتریان در نرخ خرده‌فروشی پویا بسیار کم بوده و تن‌ها 18 درصد از شرکت‌‌های برق نرخ خرده‌فروشی پویا را به مشترکین خود پیشنهاد نمود‌ه‌اند.
محبوب‌ترین تکنولوژی ارتباطی برای مدیریت زیرساخت‌ سوییچینگ عبارتند از: فیبر نوری(80 درصد)، مش بی‌سیم(33 درصد)، Wi-Fi (20 درصد)، مایکرویو (9 درصد)، PLC (4 درصد) و ارتباطات سریال(3 درصد).
کنترل توان راکتیو (VAR) توسط 33 درصد از شرکت‌‌های برق برنامه‌ریزی نشده است و 22 درصد از این شرکت‌‌ها در حال استفاده از این سیستم بوده و 18 درصد نیز در دو سال آینده برای پیاده‌سازی آن برنامه‌ریزی کرد‌ه‌اند.
درخصوص انرژی‌‌های تجدیدپذیر: 18 درصد از این شرکت‌‌ها طرح‌‌های تولید پراکنده مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک، 17 درصد طرح‌‌های تولید پراکنده مقیاس بزرگ (همانند باد، فوتوولتاییک) و 13 درصد نیز طرح‌‌های تولید پراکنده مقیاس کوچک (سلول فوتوولتاییک برروی سقف منازل) را دنبال می‌کنند و هم‌چنین بیش از نیمی از این شرکت‌‌ها(52 درصد) برنامه‌ای برای طرح‌‌های تولید انرژی تجدیدپذیر ندارند.
23 درصد از این شرکت‌‌ها برنامه‌‌های آزمایشی خودرو‌‌های الکتریکی دارند و در حدود 35 درصد نیز در سال‌‌های آتی طرح‌‌های آزمایشی را آغاز می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال