لایحه هوای پاک به زودی به مجلس می‌رود

  • سه شنبه 4 شهریور 1393 ساعت 12:24

لایحه هوای پاک به زودی به مجلس ارائه می‌‌شود تا با طی مراحل قانونی تصویب و ابلاغ شود.  سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه هوای پاک از سال ١٣٧٤ در خصوص نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنظیم شد، که با توجه به گذشت ٢٠ سال از زمان تنظیم آن لازم بود که یک سری اصلاحات بر روی آن انجام شود.
به گفته وی از سال ٩١ مرکز پژوهش‌های مجلس اعمال اصلاحاتی بر این لایحه را آغاز کرد که این فعالیت‌ها منجر به ارائه طرحی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شد.  متصدی تصریح کرد: پس از بررسی این طرح در کمیسیون‌های مختلف مجلس، دولت احساس کرد که باید لایحه هوای پاک به صورت جامع‌تر و کامل‌تر بررسی شود تا مشکلاتی از قبیل موضوعات مرتبط با بودجه و مغایرت با قانون اساسی در لایحه برطرف شود، بنابراین همان زمان دولت از مجلس درخواست کرد که این طرح را متوقف کنند و لایحه هوای پاک از اواخر سال گذشته در دولت تدوین شد.
وی افزود: این لایحه در کمیسیون‌های فرعی و اصلی زیر بنایی صنعت و محیط زیست بررسی و تصویب شد و در نهایت ماه گذشته به هیئت دولت فرستاده شد.  متصدی گفت: این لایحه با نظر اکثر اعضای هیئت دولت تنظیم و به زودی به مجلس ارائه می‌‌شود تا با طی مراحل قانونی تصویب و ابلاغ شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: در این لایحه یکی از مهمترین مواردی که اصلاح شده به روز رسانی قوانین تبصره‌ها و آیین نامه‌ها است که با توجه به تعاریف جدید از منابع تولید آلایندگی هوا تعریف شده‌اند. به گفته وی یکی از مهمترین موارد اصلاح شده در لایحه هوای پاک اصلاح قانون معاینه فنی خودروها است که از پنج سال برای خودروهای نو به سه سال کاهش یافته است.  متصدی عنوان کرد: از آنجایی که در قوانین پیشین مربوط به آلودگی هوا درخصوص منابع خانگی آلودگی هوا اشاره‌ای نشده بود یکی از مواردی که در لایحه جدید افزوده شده پایش منابع خانگی آلوده کننده هوا است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست پایش لحظه‌ای پسماندهای بیمارستانی و صنعتی را از دیگر موارد افزوده شده به لایحه جدید هوای پاک عنوان کرد. وی بررسی بیماری‌ها و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را از دیگر موارد تاکید شده در لایحه هوای پاک دانست. متصدی افزود: تکمیل شبکه‌های پایش آلاینده‌های هوا شامل پایش امواج، پرتوهای یون ساز و پرتوهای غیر یون ساز از دیگر مواردی است که در این لایحه آورده شده تا سازمان حفاظت محیط زیست بتواند با استناد به این لایحه با اقتدار بیشتر و داده‌های کافی درخصوص این آلاینده‌ها به خصوص امواج تصمیم‌گیری کند.
وی افزود: روح کلی لایحه هوای پاک افزایش کیفیت هوا از دیدگاه امواج پرتوها، آلاینده‌های پارامتریک و غیر پارامتریک است.  متصدی ادامه داد: در این قانون به افزایش جرایم و مجازات‌ها برای بازدارندگی فعالیت‌هایی که باعث تخریب محیط زیست و انتشار آلاینده‌ها می‌‌شود توجه ویژه‌ای شده به گونه‌ای که در بخشی از موارد جرایم واحدهای آلاینده تا سه برابر قوانین قبلی افزایش یافته است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست همچنین استانداردسازی خودروها و سوخت را از دیگر موارد مورد تاکید این قانون برشمرد و افزود: علاوه بر اینکه خودروسازان ملزم هستند تا شهریور امسال تمام خودروها را براساس استاندارد یورو ٤ تولید کنند باید تا پایان سال ٩٧ خودروهای سبک و بنزینی نیز تولیدات خود را از استاندارد یورو ٤ به استاندارد یورو ٥ ارتقا دهند.
وی تصریح کرد: همچنین خودروهای سنگین و دیزلی نیز در سال‌های ٩٤ تا ٩٦ باید براساس استاندارد یورو ٣، ٩٦ تا ٩٨ یورو ٤، ٩٨ به بعد با استاندارد یورو ٥ تولید شده و موتورسیکلت‌ها نیز تا سال ٩٦ با استاندارد یورو ٣ و از آن به بعد با استاندارد روز اروپا تولید شوند.  به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، به گفته وی استاندارد سوخت نیز معادل استاندارد خودروها در این مدت زمان باید با استانداردهای روز اروپا ارتقا یابد.


ثبت نظر

ارسال