شهرداری‌ها درک مشخصی از مبحث ۱۹ ندارند

پنجره ایرانیان: مدیرکل دفتر امور مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که شهرداری‌ها درک مشخصی از مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ندارند از ارسال طرح آئین‌نامه انرژی به کمیسیون‌های ویژه دولت خبر داد.
  • شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 14:56

به گزارش تسنیم به نقل از وزارت راه وشهرسازی، غلامرضا هوائی میزان مصرف انرژی در ایران را نگران‌کننده دانست و تصریح کرد: ایران با جمعیت یک درصد دنیا بیش از 4 درصد از میزان گاز دنیا را مصرف می‌کند که حدود 40 درصد از کل گاز مصرفی کشور در خانه‌ها مصرف می‌شود. در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران 9 برابر ژاپن و نروژ، 7 برابر کشورهای پیشرفته اروپایی، 3 برابر عربستان سعودی و 4 برابر ترکیه و متوسط جهان است.

وی با بیان این‌که چنانچه روند مصرف به همین روال ادامه یابد تا سال 1404 ایران به  واردکننده بزرگ انرژی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: حداقل طی 14 سال گذشته هر جا حرفی از انرژی زده شده نگرانی‌های آن نیز بیان شده است، اما متاسفانه هنوز شهرداری‌ها درک مشخصی از مبحث 19 ندارند به همین دلیل قانونگذار دوباره بر رعایت این موضوع تاکید دارد.

مدیرکل دفتر امور مقررات ملی ساختمان افزود: اجرای مبحث 19 به یکسری ابزارهای ویژه‌ای نیاز دارد که داشتن یک متولی در استان‌ها از مهم‌ترین آن است.وی گفت: در حال حاضر آئین‌نامه انرژی به کمیسیون‌های ویژه در دولت رفته که نتیجه آن نصب برچسب انرژی بر روی ساختمان‌ها است که مجری آن نیز سازمان‌های نظام مهندسی خواهند بود.هوائی اظهار کرد: اگر کسی تمامی مقررات مبحث 19 را رعایت کند درجه E می‌گیرد و از نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته شده مشکل ندارد، اما اگر فردی بتواند طرح‌های خلاقانه اجرا کند درجه‌های بالاتری دریافت می‌کند.


ثبت نظر

ارسال