بازار واقعی مسکن راکد است

پنجره ایرانیان:یک کارشناس مسکن گفت: خرید و فروش در بازار مسکن راکد است و شاهد موج خفیف کاهشی در بازار مسکن هستیم.
  • شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 13:14

هومن افشار با اشاره به اینکه همیشه بین قیمت اعلام شده از سوی مراجع رسمی با بازار اختلافاتی وجود دارد، عنوان کرد: در بازار واقعی مسکن سطح خرید و فروش راکد است و افزایشی در این زمینه نداشته‌ایم. وی تصریح کرد: تقریبا از ابتدای مرداد ماه موج خفیف کاهشی در بازار مسکن رخ داده و شاهد کاهش قیمت 100 تا 150 هزار تومانی هر متر زمین در بعضی از مناطق مشهد بوده‌ایم.افشار با بیان اینکه حجم معاملات مسکن در مشهد افزایش نداشته است، گفت: در حال حاضر در بازار مسکن بیشتر معاوضه و تمدید قراردادهای اجاره‌ای صورت می‌گیرد. وی با اشاره به بسته ضد تورمی دولت گفت: سیاست دولت سیاست انقباضی و بسته ضد تورمی دولت برای خروج از دوران رکود سمت و سوی تولید دارد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: از سوی دیگر تمام تمرکز وزارت راه و شهرسازی بری روی بحث مصرفی مسکن است و در حال حاضر هم عمده تلاش‌های این وزارت‌خانه بر روی اتمام پروژه‌های مسکن مهر بوده و برنامه ویژه‌ای برای مسکن ندارد. افشار گفت: طی مذاکرات انجام شده قرار بر اختصاص تسهیلات بالای 80 میلیون تومان و متناسب با ظرفیت هر استان بود اما متاسفانه به مرحله اجرا و یا تصویب مصوبه نرسید.

وی اضافه کرد: قرار بر این بود که این تسهیلات توسط همه‌ی بانک‌های تجاری ارائه شود تا از چک انحصار طلبانه خارج گردد که متاسفانه تا کنون فقط بانک مسکن متولی این امر بوده است. افشار با اشاره به اینکه باید یک فضای رقابتی بین بانک‌ها ایجاد شود، اظهار کرد: بهتر است این فضای رقابتی در بحث دوره‌ی بازپرداخت و نرخ سود شکل بگیرد تا مشتری حق انتخاب بانک و شرایط را داشته باشد.

تا پایان امسال قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت

افشار گفت: ممکن است به دلیل افزایش قیمت مصالح اولیه و یا متناسب با افزایش تورم سالیانه شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن باشیم. وی ادامه داد: اما حقیقتی که در بازار وجود دارد این است که مشتری حاضر به پرداخت مبلغ با احتساب تورم مسکن نیست و تولید کننده ناچار است زیر قیمت بهای تمام شده یا در نقطه سر به سر واحد خود را به فروش برساند.افشار گفت: اثرات بسته ضد تورمی دولت برای خروج از دوران رکود تا زمانی که اجرایی شود حداقل تا اوایل سال آینده دیده خواهد شد و هدف این بسته بیشتر معطوف به تولیدات است و شامل بازار مسکن نمی‌شود.


ثبت نظر

ارسال