بساز بفروش باید جای خود را به بفروش و بساز بدهد

پنجره ایرانیان:عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی که به پدر بازاریابی نوین ایران شهرت دارد با اشاره به اینکه در صنعت ساختمان درحوزه بازاریابی همیشه نگاه بساز بفروشی حاکم بوده است ، گفت : با توجه به اینکه اصولا در صنعت ساختمان همیشه یک نگاه بساز و بفروشی وجود داشته است نمی شود انتظار داشت به ناگهان این نگاه تغییر پیدا کند.
  • سه شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 9:29

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر احمد روستا گفت:پیش بینی می کنم گرایش از نگرش بساز و بفروشی به بفروش و بساز( نگرش آینده بشناس، بفروش و بساز) تغییر پیدا کند.وی افزود : چنانچه نیم نگاهی به فعالیت شرکت های حوزه ساختمان بیندازیم و درباره حوزه بازاریابی این تولیدکننده ها پرس و جو کنیم ، می بینیم که اساسا بازاریاب متخصص در اغلب شرکت ها وجود ندارد که نشان می دهد نگاه تخصصی به این حوزه اساسا وجود ندارد.این استاد دانشگاه ادامه داد: پیش بینی می کنم این وضعیت تداوم نخواهد داشت و در سال های آتی در این زمینه تغییرات اساسی صورت می گیرد و نگاه کاملا حرفه ای و تخصصی به حوزه بازاریابی صنعت ساختمان ایجاد خواهد شد.

وی بابیان اینکه اگر بپذیریم که در آینده ای نزدیک رقابت صرفا در تولید نیست و در بازار و بازاریابی نیز وجود دارد ادامه داد: قطعا آگاه بودن از شرایط روز، انتظارات، ارزش های مورد نظر مردم و معیارهای اولویت بندی آنها در مورد عوامل مختلف می تواند در جهت دهی به فعالیت شرکت ها نقش داشته باشد و قطعا در این مسیر ما نیازمند نیروهای حرفه ای هستیم.روستا تاکید کرد: یکی از ضعف هایی که در حال حاضر صنعت ساختمان با آن مواجه است فقدان نیروی انسانی متخصص در حوزه بازاریابی است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارت خود همچنین خاطر نشان ساخت: به نظر من پدیده دیگری که در آینده شکل می گیرد و تحرکاتی نیز در این زمینه آغاز شده است، گرایش به برند سازی است. البته این پدیده بسیار حساس است چون نشان گذاری و برندسازی امری نیست که از بیرون صورت بگیرد، بلکه از درون شرکت ها ایجاد می شود و اشتباهی که اغلب شرکت ها دچار می شوند، تصور می کنند که متخصصان قادر به برندسازی هستند، در حالی که پدیده ای کاملا درون شرکتی است.

پدر بازرایابی ایران توصیه کرد شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند به جای مشورت گرفتن و ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف از هم اکنون مشاوران حرفه ای را برای برندینگ و بازاریابی حرفه ای خود برگزینند. ما باید از الان این آمادگی را داشته باشیم و بدانیم که این فرایند یک سرمایه گذاری است و هزینه نیست.روستا تاکید کرد: در صورت نهادینه شدن چنین تفکری است که می توانیم انتظار داشته باشیم صنعت ساختمان در کشور ما دچار تحول واقعا علمی و حرفه ای شود. در غیر این صورت اغلب رفتارها ، تکراری است و تمام نتایجی که گرفته می شود، همان نتایج نزدیک به گذشته است.

این استاد دانشگاه گفت: پدیده بازاریابی در صنعت ساختمان آنقدر باید گسترش پیدا کند که صرفا بعد از ساخت مطرح نشود. بلکه حوزه بازاریابی در این صنعت به گونه ای است که باید پیش از از اینکه سازنده اولین کلنگ ساخت را بزند، بازاریاب ها با تحقیقات گسترده ای که انجام می دهند، ببینند در چه محلی، برای چه کسانی ، از خرید زمین تا نوع ساختمان، عوامل داخلی را بررسی کنند ، بنابراین بازاریابی قبل از ساخت باید صورت گیرد و این پدیده از پایه باید انجام شود. وی اظهار داشت : علائمی را در شرکت ها می بینم که در این زمینه گام هایی را برداشته اند اما این امر باید توسعه پیدا کند، رسانه تخصصی باید صنعت ساختمان را با واقعیت و وضعیت روز سازگار کند .

این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: اخیرا در حوزه بازاریابی نظریه بازاریابی پاسخگو را مطرح کرده ام که ما به مسئولیت همگانی و همیشگی برای پاسخگویی و پاسخ دادن به آنچه مخاطبان و مردم بدان نیازمند هستند ، نیاز داریم.وی ادامه داد: به عنوان مثال مخاطبان حوزه ساختمان مردم عادی نیستند، بلکه افراد حرفه ای این صنعت هستند. حال سوال این است که تا چه اندازه نیازهای روز، ارزش ها و انتظارات را می شناسید و تا چه اندازه اعتمادسازی می کنیم؟پدر بازاریابی ایران گفت: در بازاریابی بحثی تحت عنوان بخش بندی بازار هدف در صنعت ساختمان داریم که به موجب آن باید با بخش های گوناگون این صنعت که نوع کالاها و خدماتش کاملا وسیع و متنوع است ، ارتباط برقرار کنیم. وی گفت : باید بررسی شود که برای ارتباط با هر یک از این نوع کالاها دقیقا شیوه ارتباط گیری و تعامل چگونه باشد ونمی توان با یک شیوه پاسخگویی واحد ایجاد کرد.

وی اذعان داشت:گاهی اوقات لازم است در نظرسنجی هایی که صورت می گیرد اطلاع رسانی شود که بازار مسکن امروز ایران چه نیازها، خلاء ها و تقاضای پنهان دارد و در نتیجه با این اقدام می توان به عنوان یک مشاور به جامعه تخصصی بازار مسکن کمک کرد تا اطلاعات به روز داشته باشد و سرانجام می توان کاری کرد که مردم از طریق رسانه در جریان تحولاتی که در صنعت ساختمان ایجاد می شود ، قرار بگیرند.این استاد دانشگاه همچنین یادآورشد:مهمترین ارزش افزوده ای که رسانه تخصصی در حوزه ساختمان می توانند ایجاد کنند این است که صنعت ساختمان را با واقعیت و وضعیت روز سازگار کند.وی گفت: با شیوه ها، اطلاعات و رفتارهای گذشته نمی توانیم انتظار کسب توفیق در شرایط امروزه را داشته باشیم. به قدری تحولات، فناوری، شیوه های ساخت و ساز زیاد است که دیگر هیچکس نمی تواند به قدمت خودش افتخار کند. روستا تصریح کرد:در دنیای فعلی مدیریت و بازاریابی هوشمندانه جایگزین مدیریت فعالانه شده است، امروز فقط تجربه کافی نیست؛ هوشمندی، به روز بودن و استفاده از آنچه که در دنیا می گذرد و مورد پذیرش قرار می گیرد ، مهم تر است.

پدر علم نوین بازاریابی گفت: در این زمینه هم رسانه می تواند بسیار موثر و نقش آفرین باشد ، رسانه می تواند فناوری روز و تحولات روز و ایده ها و پدیده های نوین را شناسایی و به گروه های مخاطب انتقال دهد.وی خاطرنشان کرد : علاوه براین یکی از نکات مهم بازاریابی آینده سازگاری برای ماندگار است ، یعنی تا چه اندازه واقعیت و شرایط روز را درک می کنیم و پاسخگوی شرایط روز هستیم. شعار بازاریابی قدیم این بود که مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید و این شعار برای بازارهای محدود و غیررقابتی بوده است و در دنیای رقابتی، من این شعار را عوض کردم و آن این است که quotation mark مشک آن است که خود ببوید، همانکه عطار بگوید quotation mark . این همان که عطار بگوید، یعنی رسانه، تبلیغ و حضور دائمی در صحنه و از جمله نمایشگاه.وی گفت : پدیده نمایشگاه یکی از ابزار های ترویجی است که در کوتاه ترین زمان باعث آگاهی و جذب افراد می شود. اینکه با چه انگیزه ای این نمایشگاه را مدیریت کنیم، حداکثر بهره برداری از فرصت ممکن دراین زمینه است.روستا تاکید کرد: بازاریابی هم مدیریت فرصت، شکار لحظه ها و پاسخگوی به آن چیزی است که مردم می خواهند.

 

 


ثبت نظر

ارسال