پِرت مصالح در ساخت‌وساز سنتی

پنجره ایرانیان:واهبی گفت: رقابت در برابر قیمت کمتر کاهش کیفیت و استاندارد بودن مصالح ساختمانی را به دنبال دارد بنابراین با خرید مصالح ارزان‌تر نباید افت کیفیت را رقم زد.
  • دوشنبه 27 مرداد 1393 ساعت 11:2

مرادعلی واهبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: رقابت بر سر کاهش قیمت، کاهش کیفیت را به دنبال دارد و استفاده از روش‌های سنتی و نامشخص بودن مصالح فنی باعث می‌شود قیمت کمتر حرف اول را بزند و نه کیفیت و استاندارد بودن.مسئول کمیته نظارت در سازمان نظام مهندسی در پاسخ به اینکه آیا شرط استانداردسازی مصالح ساختمانی رقابت در بازار است؟ تصریح کرد: همین رقابت در بازار باعث شده که سطح استاندارد بودن مصالح کاهش پیدا کند.

 واهبی افزود: ساخت‌وساز به روش‌های سنتی چنانچه با استفاده از مصالح بی‌مورد و ناکارآمد به همراه باشد نتایج خوبی را در کیفیت کار ندارد.وی با بیان اینکه در روش‌های سنتی پرت مصالح داریم، خاطر نشان کرد: ارتقاء کیفیت در مصالح، مهارت‌های فنی پیمانکاران و مجموع کارگران می‌تواند نقاط ضعف را پوشش دهد.

مسئول کمیته نظارت در سازمان نظام مهندسی یادآور شد: در برخی مواقع سازندگان مصالح درجه 3 با قیمت کمتری را انتخاب می‌کنند.واهبی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت‌وسازهای سنتی باعث می‌شود 20 درصد پرت فولاد داشته باشیم؟ اظهار داشت: بله در روش‌هایی که ساختمان بر اساس محاسبات و برآوردهای قبلی پیش‌بینی نشده باشد و تصمیمات لحظه‌ای باشد، نتایج مطلوبی نخواهیم داشت.عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: ما نقاط ضعف زیادی داریم و ظرفیت اطمینان بالا باعث شده با افزایش مصرف آهن‌آلات در اجرا کیفیت کار پایین باشد.


ثبت نظر

ارسال