ساختمان‌ها متناسب با هر اقلیم‌ چگونه ساخته شوند؟

پنجره ایرانیان:ساختمان‌های هر شهر باید طبق شرایط اقلیمی‌ آنجا ساخته شوند و هر ساختمان با دیگر ساختمان‌های شهر همخوانی داشته باشد اما اکنون نه تنها شهر از نظر نمای ساختمانی نامتوازن است بلکه به اصول استفاده از مصالح و چگونگی ساخت آن‌ها در مناطق مختلف اقلیمی توجه نمی‌شود.
  • یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 13:23

فرهاد اشراقی ،کارشناس معماری در گفت‌وگو با ایسنا منطقه زنجان، تصریح کرد: در صورت کمبود اطلاعات معماری مردم و اختلاف سلیقه با یکدیگر هر کسی آنچه به نظرش می‌رسد را می‎خواهد در خانه خود پیاده کند در این صورت یک نمای نامتوازن به وجود خواهد آمد. وی خاطرنشان کرد: افرادی که کار معماری ساختمان‏‌ها را بر عهده دارند باید متخصص باشند چراکه نمای بیرون خانه‎ها بسیار مهم است و تأثیر مستقیم بر بافت شهر می‎گذارد. نمای ساختمان‌ باید با نمای ساختمان‌های دیگر هم‎خوانی داشته باشد که در این صورت شهر توازن و زیبایی پیدا می‎کند.این کارشناس یادآور شد: نمای ساختمان معرف فرهنگ و آب و هوای آن منطقه است که مثلا در شهرهای شمالی از سطح شیب‌دار در سقف استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده پرباران بودن است و در کشورهای اسلامی بیشتر از پنجره‎های کوچک استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: شهر زنجان که سرمای بسیاری در زمستان دارد باید ساختمان‎های آن نمای مناسب با آب و هوای خودش را داشته باشند که اکثر مصالحی که در شهرهای دیگر استفاده می‌شود را سرما از بین می‌برد و در شهر زنجان بیشتر باید از سنگ‎هایی که درصد جذب پایین دارند استفاده شود ولی اگر سنگ‎ها درصد جذب بالا داشته باشد آب را جذب می‌کنند و یخ می‎زنند و باعث ترکیدن سنگ می‌شود و در این صورت نما از بین می‌رود.اشراقی خاطرنشان کرد: نمای ساختمان‎ها تأثیر زیادی بر افراد می‎گذارد. در شهرهای گرمسیر باید از رنگ‎های خنک در نمای ساختمان‎ها استفاده کرد و در شهرهای سردسیر باید از رنگ‎های گرم استفاده شود و در شهر زنجان که سردسیر بوده و بین کوه‎ها محصور شده است باید از رنگ‎های گرم و شاد استفاده شود.


ثبت نظر

ارسال